promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Olyan terméket tettek a boltok polcaira, amit azonnal vissza kellett venni

Olyan terméket tettek a boltok polcaira, amit azonnal vissza kellett venni

Borítókép:  Profimedia / Illusztráció
Színes
Kategória fejléc

Ez az ötlet annyira meglepő volt, hogy sokan azt hitték, csak átverés

A ketchup, amit senki sem kért – és mégis piacra került

Ketchup, de nem piros. Hanem teljesen átlátszó. Még egyszer: átlátszó ketchup. Nehéz elképzelni? Pedig a kétezres évek elején ez tényleg valóság volt. A Heinz, a világ egyik legismertebb ketchupgyártója egy olyan ötlettel állt elő, ami első hallásra akár zseniálisnak is tűnhetett volna – ha nem lett volna ennyire bizarr a végeredmény.

Ketchup újragondolva – kreativitás vagy katasztrófa?

Az évezredforduló környékén a Heinz vezetése úgy gondolta, ideje feldobni a klasszikus ketchup világát. Az volt az elképzelés, hogy a gyerekek és fiatalok számára új, izgalmas élményt kínáljanak egy játékos, látványos termékkel. Így született meg a Heinz Clear Ketchup, azaz az átlátszó ketchup, ami pont úgy nézett ki, mint egy palackba töltött víztiszta szirup.

A cég kampánya azt ígérte, hogy ez a ketchup nemcsak látványra, hanem ízre is egyedi élményt nyújt. A reklámokban a kreativitást, a gyerekkori mókát és a „szabályok újraírását” hangsúlyozták. Elvégre miért ne lehetne a ketchup akár zöld, lila vagy éppen teljesen átlátszó?

A vásárlók reakciója: „Ez meg mi a...?”

A boltba betérők azonban teljesen másképp gondolták. Bár a termék valóban felkeltette a figyelmet, a legtöbben nem tudták hova tenni a látványt. Az emberek hozzászoktak ahhoz, hogy a ketchup piros – és ha valami más színű, vagy még rosszabb, színtelen, az gyanús. A fogyasztók jelentős része úgy érezte, hogy az átlátszó változat bizarr, természetellenes, és nem étvágygerjesztő.

A visszajelzések hamar beárnyékolták a kampányt:

  • „Ez inkább néz ki, mint egy furcsa szénsavmentes üdítő.”

  • „Az íze édes és lapos, semmi köze a paradicsomhoz.”

  • „Ez nem ketchup – ez egy színtelen cukorszirup.”

Sokan el sem hitték, hogy valódi termékről van szó. Voltak, akik azt hitték, hogy ez csak egy áprilisi tréfa. Mások úgy gondolták, valamit elrontottak a gyártásnál.

Miért bukott el a Heinz Clear Ketchup?

A bukás oka egyszerű: a Heinz túl messzire ment a kreativitásban. A ketchup egy ikonikus termék, aminek íze, állaga, színe és illata mélyen beépült a fogyasztói szokásokba. Ha ezeket az alapvető elvárásokat teljesen felforgatjuk, akkor a bizalom is elvész.

A Heinz Clear Ketchup ráadásul nemcsak vizuálisan volt szokatlan, hanem ízben is alulmúlta az elvárásokat. A kritikusok szerint túlságosan édes volt, és hiányzott belőle az a karakteres, fűszeres-paradicsomos jelleg, amiért az emberek szeretik a ketchupot.

A vásárlók zavartak voltak, a gyerekek nem lelkesedtek, a szülők pedig inkább visszatértek a klasszikus változathoz.

A vége gyorsan jött – és fájdalmas volt

A Heinz felismerte, hogy a Clear Ketchup nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A terméket gyors ütemben kivonták a forgalomból, és azóta sem próbálkoztak hasonlóval. A visszavonás után a Clear Ketchup bekerült a „minden idők legfurcsább élelmiszer-újításai” közé – méltó helyet elfoglalva több lista élén is.

Tanulság: amit nem kell megjavítani, azt ne piszkáld

A Heinz Clear Ketchup története emlékeztetőül szolgál minden márkának: a kreativitás önmagában nem elég, ha a termék nem felel meg az alapvető fogyasztói elvárásoknak. Az emberek szeretnek új dolgokat kipróbálni – de csak akkor, ha közben nem veszítik el azt, amit megszoktak és szeretnek.

A ketchup lehet fűszeres, csípős, akár bio vagy extra sűrű – de átlátszóként örökre a marketingbakik tankönyvébe került.

Az alábbi videó részletesen bemutatja az átlátszó ketchup történetét: