promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Brutális viccet eresztettek meg Hatvanpusztáról, minden eltörpül e mellett

Brutális viccet eresztettek meg Hatvanpusztáról, minden eltörpül e mellett

Borítókép:  www.profimedia.hu
Politika
Kategória fejléc

A magyar politikai humor legkíméletlenebb fegyverét sütötték el, a látványtól forrnak az indulatok.

A magyar közélet és az internetes mémkultúra metszetében időről időre születnek olyan alkotások, amelyek egyetlen képben vagy szóviccben képesek komplex társadalmi jelenségeket megragadni. Most egy ilyen, nagy visszhangot kiváltó termék jelent meg a piacon: Puzsér Róbert publicista webshopjában egy "Nerrari" feliratú póló, amely a politikai szimbolikát a luxusmárkák világával vegyíti, azonnal heves vitákat és beszélgetéseket generálva a közösségi médiában.

A "Nerrari" szimbólum anatómiája

A póló dizájnja a Ferrari világhírű logóját veszi alapul, de két kulcsfontosságú ponton megváltoztatja azt. Az ágaskodó ló helyén egy zebra látható, a "Ferrari" felirat helyett pedig a "Nerrari" szó olvasható. A szimbólumrendszer egyértelműen a hatvanpusztai birtokon tartott egzotikus állatokra, köztük a zebrákra reflektál, míg a "Nerrari" szó a "NER" (Nemzeti Együttműködés Rendszere) rövidítés és a luxusautó-márka nevének összevonásából jött létre.

A "Nerrari" kifejezés már a póló megjelenése előtt is létezett az internetes szlengben, mint a politikai elithez köthető luxuséletmód szinonimája. A póló ezt a már létező mémet emelte be egy szélesebb körben is elérhető, fizikai termék formájába.

A jelentése a legtöbb ember számára azonnal dekódolható.

A politikai "merch" mint jelenség

A "Nerrari" póló nem egyedi darab a piacon, hanem egy egyre erősödő globális és hazai trend, a politikai témájú ruházati termékek (political merchandise, vagy "merch") körébe illeszkedik.

Ezek a termékek már rég nem csak a pártok kampánykellékei. A humoros, kritikus vagy éppen támogató üzeneteket hordozó pólók, sapkák és egyéb kiegészítők a hétköznapi véleménynyilvánítás és identitáskifejezés fontos eszközeivé váltak.

Magyarországon is egyre több közéleti szereplő, véleményvezér és civil szervezet használja ezt a formát arra, hogy támogatókat gyűjtsön, vagy egy-egy ügyre irányítsa a figyelmet.

A ruha, ami egy kulturális jelenség

A "Nerrari" póló népszerűsége jól mutatja, hogyan válnak a politikai és közéleti témák a fogyasztói kultúra részévé. Egy ilyen termék viselése lehetővé teszi, hogy az emberek egy adott csoporthoz való tartozásukat vagy egy jelenségről alkotott véleményüket fejezzék ki anélkül, hogy direkt politikai vitába bocsátkoznának. A szimbólumok használata egyfajta közösséget teremt azok között, akik értik a mögötte lévő utalásrendszert. A póló így nem csupán egy ruhadarab, hanem egy kulturális és kommunikációs eszköz, amely a magyar közélet egy aktuális szeletét dokumentálja.

És hogy mennyire ízléses? Azt döntse el az olvasó. A politikai mémek itthon évek óta foglalkoztatják az újságírókat is. Itt egy kis visszatekintés, hogy néhány éve mi foglalkoztatta leginkább a meme-gyártókat.