promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Harcosok klubja: ezt lehet tudni Orbán Viktor online seregéről

Harcosok klubja: ezt lehet tudni Orbán Viktor online seregéről

Borítókép:  Profimedia
Politika
Kategória fejléc
Promotions

Csodafegyver vagy csak a szokásos politikai kommunikációs eszköz lesz a nemrég megjelent, 400 nap nevű privát Facebook-csoport a miniszterelnök kezében?

Az Index szellőztette meg néhány napja, hogy Orbán Viktor titkos online sereget toboroz. Meg is alakult a 400 nap nevű privát Facebook-csoport, amelynek jelenleg 325 tagja van. Mire kellhet, mire lehet elég egy ilyen viszonylag kis létszámú csapat?

A köznyelv – a miniszterelnök korábbi posztját visszhangozva – máris Harcosok klubjaként hivatkozik a „titkos társaságra”, amelynek szakértők szerint csupán az jelenti a misztikumát, hogy a Facebook-csoportjuk zárt, nem hozzáférhető bárki számára.

Elsőként az ATV csatorna próbált meg utánajárni az Egyenes Beszéd című műsorában a 400 nap csoport ténykedésének, feladatának (a szám a 2026-os országgyűlési választásokig nagyjából hátralevő időt jelenti).

Szöllősi Györgyi műsorvezető két vendégével, Kacsoh Dániellel, a Mandiner főszerkesztő-helyettesével és Hamvay Péterrel, a HVG újságírójával elemezte a témát, és itt került szóba, hogy a Fidesz a toborzást a Redditen már meg is kezdte, és az irányítást személyesen végzi Orbán Viktor.

A kiválasztottak naponta kapnak személyes üzenetet a miniszterelnöktől, illetve Menczer Tamástól, a Fidesz-KDNP kommunikációs igazgatójától.

Az újságíró vendégek abban nagyjából megegyeztek, hogy a cél az önkéntesek számának felduzzasztása lehet a választások előtt, elsősorban a fiatalok megszólítása, személyes kapcsolat kialakítása a miniszterelnökkel. Kacsoh Dániel szerint ebben nincs semmi különös, mert a kormányzás és aktív kampány mindig együtt szerepelnek a kormányzópárt repertoárjában.

Később az ATV megkérdezte Bene Márton politológust, a HUN-REN Politikatudományi Intézet kutatóprofesszorát is a témáról. Ő úgy vélte, hogy a Fidesz most a 2018-as kampányban is alkalmazott módszert vette újra elő:

„Már akkor is képeztek és alkalmaztak online aktivistákat a közösségi média nyilvánosságának formálására. Újdonság, hogy akkor mindez zártabb módon működött, a képviselőjelöltek körül formálódtak aktivista csoportok, most pedig látható Facebook-csoportról beszélünk”

– fogalmazott Bene Márton. Arra pedig, hogy mik lehetnek a sokat emlegetett „napi feladatok”, ezt válaszolta:

„A 2018-as kampányban konkrét anyagokat, posztokat kellett megosztani, kommentelni, illetve helyi szinten reagálni az ellenzékiek bejegyzéseire. Még mindig a Facebook adja a legszélesebb teret a politikai kommunikációhoz, bár a fiatalok egyre inkább a TikTok felé vándorolnak, ahol nehezebb elérni őket. Ha ugyanis az algoritmus valakit nem politikai érdeklődésű személyként könyvel el, akkor számára nem is jelennek meg ilyen tartalmak.”

További elemzés az alábbi videóban: