promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
CGI-Simba bepöccent és fenevadként áll bosszút az embereken - kritika

CGI-Simba bepöccent és fenevadként áll bosszút az embereken - kritika

Borítókép:  Profimedia
Zene, Film & Kultúra
Kategória fejléc

A Fenevad simán lehetne az élőszereplős Oroszlánkirály folytatása is, amiben Simba bosszút áll az afrikai vadórzókon.

Az ember kontra vadállat csörtére épülő filmek mindig telitalálatosak. Nem kell hozzá nagy költségvetés, nem kell telepakolni hollywoodi sztárokkal, akik a büdzsé negyedét egyszemélyben zsebre rakják, és nem is kell köréjük bonyolult történetet írni. Az egyik leghíresebb és legzseniálisabb alkotás ebben a műfajban Steven Spielberg Cápája, amit aztán több hasonló produkció követett. A megszámolni is képtelenség, oly mennyiségben tömeggyártott cápás túlélőfilmek mellett érdemes megemlíteni a Stephen King regénye alapján készült Cujo-t, a 2019-ben bemutatott Prédát, vagy A zátony-t, ami szerencsére nem egy felejthető cápás produktum lett, hanem egy feszültséggel és izgalommal teli túlélőhorror, ami bebizonyította, hogy egyetlen dekoratív női szereplő is képes elvinni a hátán egy ehhez hasonló egész filmet.

Most 2022-ben a Csempészek, a 2 kaliber, és az Everest rendezője, Baltasar Kormákur Afrikába kalauzol el minket a Fenevad című filmjében, ahol egy feldühödött oroszlán áll bosszút az embereken, miután a vadórzók vélhetően lemészárolták a falkáját. A bepöccent CGI-oroszlán válogatás nélkül levadászik minden embert, aki csak szembejön vele, és ezt a véres kalandot Idris Elba és két kislánya sem úszhatja meg.

(Fotó: Profimedia)

A Fenevad egy kis költségvetésű produkció, azonban egy percre sem látszik meg rajta az olcsóság. A rendező és az operatőr közös munkája pazar képi világot tár a néző elé, telis-tele precízen megkomponált, hosszú snittekkel. Érdemes megfigyelni, hogy Kormákur és az operatőr, Philippe Rousselot egyetlen leíró snittel hogyan mutatnak be egy afrikai törzs faluját, közben pedig folyamatosan adagolják a feszültséget azzal, hogy a szereplők éppen mit fedeznek fel maguk körül.

A film szűkösebb büdzséje miatt nyilván szükség volt bizonyos kompromisszumokra, ezért van az, hogy sokszor nem is látjuk, hogy a fenevad hogyan vadássza le az embereket, ennek ellenére a film mégsem lesz unalmas. Aki ismeri Kormákur filmjeit, tudja és látja, hogy mennyire jól ért a színészvezetéshez. Ez a Fenevad-ban sincs másképp, a szereplők közül mindenki éli a történetet, Idris Elba és Sharlto Copley mellett - akik ugyebár már tapasztalt színészek - Iyana Halley és Leah Sava Jeffries játéka is megnyerő és hiteles.

Persze a színészi alakítás mellé nem árt, ha van egy jól megírt karaktert is. A Fenevad ezen a fronton sem bukik meg, a minimalizált, kevés szereplőt mozgató történet mindenkinek bőven ad időt és teret, nem érezzük azt, hogy bárki is felesleges lenne a sztoriban. A két kislányt játszó színész szerepe sem annyiban merül ki, hogy végig bújkáljanak valahol, amíg az apjuk elvégzi a piszkos munkát, Meredith és Norah karaktere is fontos részét képezik a filmnek.

(Fotó: Profimedia)

A CGI-ra abszolút nincs okunk panaszkodni. Az alacsony költségvetéshez képest szépen ki lettek dolgozva az állatok, de persze itt is jól kiszúrható, hogy az alkotók hová tartogatták az erre szánt büdzsé javarészét. Az éjszakai jelenetek például jóval sötétebbre lettek húzva, hiszen így sokat lehetett spórolni az oroszlán részletgazdag ábrázolásán. A végső összecsapásnál azonban beleadtak mindent, hogy az utolsó ember kontra vadállat csörte minél hitelesebb és izgalmasabb legyen.

Külön kiemelném a film zenéjét: Steven Prince zseniális zenei világot alkotott meg ehhez a produkcióhoz. A mély, vonós hangszerelés tökéletes alapként szolgál, míg máskor szépen fokozza a feszültséget.

A Fenevad kisebb túlzással simán lehetne Az oroszlánkirály élőszereplős folytatása, amiben Büszkeföldét ellepik a vadórzók, és CGI-Simba falkáját lemészárolják. Egyedül Simba marad életben, aki feldühödött fenevadként bosszút áll az orvvadászokon. Baltasar Kormákur alkotása nem egy túlbonyolított vagy túlnyújtott darab, egy nézőbarát 96 perces játékidővel rendelkező túlélőfilm, ami ezúttal Afrikába helyezi az embert és a vadállatot, hogy ott mérkőzzenek meg egymással.