Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Liam Neeson évek óta nem csinált ilyen jó filmet, mint a Memory – kritika

Liam Neeson évek óta nem csinált ilyen jó filmet, mint a Memory – kritika

Zene, Film & Kultúra

Liam Neeson évek óta nem csinált ilyen jó filmet, mint a Memory – kritika

Zene, Film & Kultúra

Helmeczi Benjamin 19:38

Liam Neeson legújabb akciófilmjét tényleg érdemes megnézni. Kritika.

Liam Neeson, aki júniusban tölti be a 70. életévét, régóta nem tudott felmutatni olyan produkciót, amire igazán büszke lehetne. Az egyébként komoly rajongótáborral rendelkező ír színész az elmúlt 10 évben sorra vállalta el az egy kaptafára készült akció trash-eket, amelyekkel egyre mélyebb gödörbe ásta magát, míg az olyan mozgóképes förmedvények, mint például a nemrég bemutatott Blacklight, egymás után verték be a szögeket a színészi tekintélyét szimbolizáló koporsóba.

Bár Liam Neeson azt ígérte, hogy 70 fölött már nem vállal el több akciófilmet, azért még akad jó néhány projekt, amit bejegyeztek már az IMDb-re, mint például az Antal Nimród rendezésében készülő Megtorlás, ami a 2015-ös El Desconocido című spanyol film remake-je lesz. Szóval a színész nem a Memory-val búcsúzik a nyuggerakciózástól, pedig Martin Campbell alkotása igazán méltó lezárása lenne Neeson akciófilmes pályafutásának.

A Memory-ben a színész egy olyan bérgyilkost játszik, aki egyre súlyosabb Alzheimer-kórral küzd, és mivel elfelejti eltakarítani maga után a nyomokat, a rendőrség egyre közelebb kerül hozzá. Egy nap azonban a megbízói ellen fordul, mikor egy fiatal lány megölésével akarják megbízni. A bérgyilkos aztán úgy dönt, levadássza az egyik gyermekkereskedelemmel foglalkozó bűnbanda tagjait, akik ellen a rendőrség eddig tehetetlennek bizonyult.

Természetesen a Memory sem egyedi ötleten alapszik, egy 2003-as belga film, Az Alzheimer-ügy remake-jeként készült el, és minden bizonnyal - ahogy a legtöbb Liam Neeson akciófilm - ez sem kapott volna jelentősebb figyelmet, ha nem az a Martin Campbell rendezte volna, akinek többek között a Zorro álarcát, a Zorro legendáját, az Aranyszemet, és a Casino Royale-t is köszönhetjük.

(Fotó: Profimedia)

Akik bizakodtak abban, hogy a Memory hosszú évek óta újra egy értékelhető Liam Neeson-film lesz, azok nem fognak csalódni. Bár a cselekményben vannak olyan dramaturgiai hézagok és hiányosságok, amelyek gyakorlatilag arcon csapják a nézőt, mégis szemet tudunk hunyni felettük, mert összességében így sem lehet okunk panaszkodni Dario Scardapane forgatókönyve miatt. A Memory történetében minden benne van, ami egy ilyen akció-thrillerhez kell.

Külön pozitívum, hogy a filmet ezúttal nem az üres robbantgatásokra, a végeláthatatlan bunyózásokra, és a golyózáporokra húzták fel, pont annyi akciójelenet van benne, amennyire szükség van, és amennyit a cselekmény indokolttá tesz. Scardapane és Campbell az akció helyett nagyobb figyelmet fordítottak a történet megfelelő vezetésére és a karakterekre. Igen, furcsa, és már nagyon elszoktunk tőle, de ennek a Liam Neeson-filmnek tényleg van története és karakterei is, akiknek van útjuk, ívük, céljuk, és hátterük is.

A történetben kiemelt szerepet kap a Guy Pearce által alakított megnyomorodott nyomozó, aki már rég hitét vesztette az igazságszolgáltatásban. Ahogy egyre mélyebben beleássa magát a mexikói alvilág bugyraiba, meg kell válaszolnia magának bizonyos morális kérdéseket, majd döntenie kell, hogy melyik úton haladjon tovább, milyen emberek és milyen érdekek mellett foglaljon állást; ebben segítségére van két társa, akiket Taj Atwal és Harold Torres játszik.

(Fotó: Profimedia)

Nem mehetünk el Liam Neeson mellett sem, akinek szerepe végre nem csak a verekedésben, és a minden egyes leszámolás előtt szigorú tekintettel beböfögött, frappáns egysorosokban merül ki, hanem neki is írtak egy olyan karaktert, amelynek bőrébe bújva újra be tudja bizonyítani, hogy még mindig kiváló színész. Neeson kifejezetten jól hozza az Alzheimer-kórban szenvedő, kiöregedett bérgyilkost, aki belefáradt már abba, hogy mások után takarítson.

Ezzel szemben Monica Bellucci teljesen elveszik az érdektelen mellékszereplők sorában, karaktere semmiképp sem emlékezetes, vagy akár csak említésre méltó. A színésznő ennél jóval többet érdemelt volna, főleg, hogy ő játssza a történet főgonoszát. Így, ebben a formában csak egy elpocsékolt tehetség, viszont elmondható róla, hogy 57 évesen még mindig nem látszik meg rajta az öregedés.

A Memory-t nem hiába vártuk; hosszú idő után végre kaptunk egy értékelhető és élvezhető Liam Neeson-filmet, aminek nem csak története és karaktere, de lelke is van. Martin Campbell már bebizonyította, hogy igenis lehet még jó akciófilmet csinálni Liam Neeson-nel, ezek után pedig kíváncsian várom, hogy Antal Nimród mit fog összehozni az ír színésszel.

A Memory egyelőre csak online érhető el, és jelenleg nincs is információ arról, hogy mikortól láthatjuk a magyar mozikban.

Borítókép: Profimedia