Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Fel lehet egyáltalán dolgozni egy újszülött elvesztését? – Pieces of a Woman-kritika

Fel lehet egyáltalán dolgozni egy újszülött elvesztését? – Pieces of a Woman-kritika

Zene, Film & Kultúra

Fel lehet egyáltalán dolgozni egy újszülött elvesztését? – Pieces of a Woman-kritika

Zene, Film & Kultúra

Baranyecz János - 2021.01.11. 19:38

Mundruczó Kornél egy igazán mély, kegyetlen drámával rohamozta meg Hollywoodot, ami egy újszülött haláláról, és a gyászoló pár lelki megpróbáltatásairól, széteséséről szól. A Vanessa Kirby és Shia LaBeouf főszereplésével készült Pieces of a Woman nagyon hatásos, de közel sem hibátlan.

Vannak olyan filmek, amiknek már a témájuk is elég ahhoz, hogy felkeltsék a figyelmünket. Az elismert magyar rendező, Mundruczó Kornél (Fehér isten, Jupiter holdja) és a forgatókönyvíró, Wéber Kata alkotása is ilyen, hiszen nagyjából egyetlen mondat is elég ahhoz, hogy tudjuk, ez jó eséllyel egy igazán különleges élmény lesz.

A Pieces of a Woman egy otthonszüléssel kezdődik, ahol igaz, hogy világra jön az elsőre egészségesnek tűnő baba, de az emberi lét egyik legcsodálatosabb pillanata másodpercek alatt pokollá változik, mikor a pici váratlanul meghal. Martha (Vanessa Kirby) bezárkózik a gyászba és elhidegül a világtól, Sean (Shia LaBeouf) pedig ennek következtében a legkétségbeesettebb helyeken keresi a boldogságot, hátha megtörténik a lehetetlen, és sikerül valahogy feldolgozni a tragédiát.

A két főszereplő természetesen lehengerlő alakítást nyújt, ami nagyon fontos, hiszen az ő vállukra nehezedik a mű, ráadásul nem volt könnyű dolguk, szóval jó eséllyel találkozunk még velük a hamarosan kezdődő díjszezonban. Itt külön ki kell emelni Vanessa Kirbyt, akit eddig a nagyközönség leginkább pár akciófilm (Halálos iramban: Hobbs és Shaw, Mission: Impossible - Utóhatás) „jócsajaként” ismerhetett, de itt végképp bizonyította tehetségét.


Kép: Shia LaBeouf és Vanessa Kirby a Pieces of a Woman című filmben / via 24.hu

Az alkotás egy nagyjából félórás, vágatlan jelenettel indul, ami maga a szülés. Ez annyira feszült, intenzív, nyers és valódi, hogy levegőt is alig veszünk, és ebből is látszik, hogy tudatos döntések sorozatát láthatjuk, hiszen véletlenül nem lehet valami ennyire profi. Éppen ezért érezzük magunkat utána olyan furcsán, mikor valami nem működik, hiszen valószínűleg az is direkt lett úgy elkészítve, ahogy.

A téma nehézsége és érzékenysége nagyon precíz, átgondolt megvalósítást igényel egy filmkészítőtől, és ez itt csupán félig van meg, ugyanis igaz, hogy Wéber Kata forgatókönyve érzéki, de nem mindig határozott, Mundruczó Kornél rendezése pedig néha zavaróan művészies, és azzal húzza az időt, hogy olyan részletekbe merül el, amiknél sokkal érdekesebb, érzelmileg fontosabb elemeket, nézőpontokat is mutathatna.

Már az első megtekintésnél előjönnek ezek a hibák, mivel pár megoldás egyszerűen kiránt minket a filmből, annyira hirtelen, vagy érdektelen. Ezek nem teszik értékesebbé a végeredményt, és nem is adnak hozzá a hangulathoz, pedig az ilyen jeleneteknek, bevágásoknak ez is lehetne a dolguk.

A karakterek közti kapcsolatokat jól szemléltetik, hiszen szinte az első pillanattól kezdve érezzük az erőviszonyokat. Tudjuk, hogy Sean nem egy okos vagy gazdag ember, Martha pedig az, ráadásul a családja is. Sean kilóg, Martha meg azzal, hogy őt választotta, és még gyereket is akart tőle, szinte beint az édesanyjának (Ellen Burstyn), aki mindig, mindent a kezében akar tartani, még akkor is, ha a betegsége miatt lassan azt is elfelejti, hogy ki ő. A háttérben hosszú évtizedek óta fortyognak közöttük a konfliktusok, és még egy ilyen tragédia sem elég ahhoz, hogy föleszméljenek, ami már önmagában is elszomorító.


Kép: Vanessa Kirby és Ellen Burstyn a Pieces of a Woman című filmben / via variety.com

Igazából senki sem kifejezetten szimpatikus, de mégis egy bizonyos szinten kedveljük és megértjük őket, és kivételesen nem csupán a sajnálat miatt. Kidolgozott, hús-vér emberekről van szó, akik egy félelmetes problémát próbálnak megoldani a maguk módszereivel, még akkor is, ha belerokkannak. Kapcsolatok mennek tönkre, emberek veszítik el az életbe vetett hitüket, egészen addig, amíg rá nem jönnek, hogy nem csupán a gyász és a fájdalom létezik.

A Pieces of a Woman rengeteg szenvedést tárol, és ad át a nézőknek. Egyszerre zseniális és visszataszító, de ez mégis sikernek minősül, mivel hatással van ránk, ráadásul nem akármilyen szinten. Sok szempontból kellemetlen élmény a megtekintése, de mindenképp szükséges, mivel őszintén mutat be egy olyan témát, amiről nem beszélünk, mert túl keserves. Remek színészek, érzéki történet, és helyenként túlzásokba eső rendezés jellemzi ezt a filmet, aminek sikerül pillanatok alatt megragadnia minket az éles karmaival, és egészen a végéig el sem enged minket, hiába fáj.

Mundruczó Kornél Hollywood közelébe került, de nem állt be a sorba, hanem magát adta, és egy olyan művel ajándékozott meg minket, ami nem ismer félelmet, meg meri mutatni nekünk a valóság giccstől mentes oldalát, hogy tudjuk, más is szenved, nem csak mi. Csak mindenkinek más okozza a rosszat, a gyógyuláshoz pedig sok-sok idő kell. Nagyjából így lehetne összeszedni a Pieces of a Woman lényegét, ezért mindenképp érdemes megtekinteni – bár biztos, hogy nem mindenki lesz vevő rá, mivel nem egy könnyű alkotásról van szó.

A Pieces of a Woman január 7-től elérhető a Netflixen.

Borítókép: Shia LaBeouf és Vanessa Kirby a Pieces of a Woman című filmben / via ew.com