promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Felújított magyar klasszikus a velencei filmfesztiválon

Felújított magyar klasszikus a velencei filmfesztiválon

Borítókép:  Filmarchív
Zene, Film & Kultúra
Kategória fejléc

Idén is erős a restaurált magyar filmek nemzetközi fesztiválszereplése.

[[adv]]

A 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál a felújított alkotásokat bemutató „Venice Classics” programjába meghívta a magyar újhullám nyitófilmjét, a Sodrásban-t. Gaál István korszakalkotó filmje idén már az ötödik, a Magyar Nemzeti Filmalap – Filmarchívum által frissen restaurált klasszikus, amelyet a legrangosabb nemzetközi filmfesztiválok egyike tűz műsorra.

Az Örökbefogadás berlini, A tanú cannes-i, a János vitéz Párizsi Cinématheque-beli, a János vitéz és a Macskafogó annecy-i premierjét követően Gaál István Sodrásban című 1963-ban készült korszakalkotó filmjét műsorra tűzi augusztus végén a világhírű velencei filmfesztivál.

A Magyar Nemzeti Filmalap hosszútávú filmdigitalizálási és felújítási programja keretében a Filmarchívum és a Filmlabor munkatársainak részvételével 2019-ben készült el a Sodrásban teljeskörű, 4K felbontású restaurálása. A film újrafényelése Magyar Operatőrök Társaságával (HSC) való együttműködésben, Sára Balázs operatőr közreműködésével valósult meg.

Diáktársaság fürdik a Tisza-parton. Önfeledten napoznak, egyre többen merülnek alá iszapért. Gaál kamaszkori élménye, a veszélyes versengés adta a film alapötletét. Egyik fiatalnak sem tűnik fel, hogy hiányzik valaki, társuk a vízbe fulladt. Barátjuk tragédiája önvizsgálatra készteti őket: kié a felelősség, hogyan viszonyulnak egymáshoz, a világhoz. E teher nyomására válnak felnőtté, s megváltoznak kapcsolataik is. A film élet és halál, a felnőtté érés problémáin túl a hatvanas évek elejének fő kérdéseit – hagyomány és modernitás, egyén és közösség, falu és város, ember és táj – progresszív szemlélettel, új vizuális nyelven dolgozta fel.

Gaál István 1958-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Már vizsgafilmjével, a Pályamunkások-kal nemzetközi feltűnést keltett, a római Centro Sperimentale di Cinematografián tanult tovább. A magyar filmesek kísérleti műhelye, a Balázs Béla Stúdió alapító tagjai között volt. Itt készítette első formabontó rövid- és dokumentumfilmjeit barátjával, Sára Sándor operatőrrel.

Sára Sándor és Gaál István a Sodrásban forgatásán (MTI Fotó/Bojár Sándor)

A magyar újhullám egyik első nemzetközi sikere és jelképe lett a fúgaszerűen építkező Sodrásban. Pierre Paolo Pasolini kiemelte a film „poézisét, frissességét és újszerű hangvételét”, B. Nagy László, a magyar filmkritikusok doyenje szerint a Sodrásban „a megújult magyar filmművészet anyanyelvét beszéli”. Bíró Yvette, a Filmkultúra akkori főszerkesztője francia nyelvű tanulmányában írta, hogy „Gaál István feltűnésével egy új korszak született, az új magyar fim, vagy a fiatal magyar film korszaka.” A Sodrásban 1964-ben Karlovy Varyban elnyerte a fődíjat, majd a brit filmintézet mértékadó folyóirata, a Sight and Sound a Sodrásban-t az év öt legjelentősebb filmje közé sorolta.

Gaál István filmjének teljeskörűen felújított változatát a magyar közönség a velencei premiert követően a Budapesti Klasszikus Film Maratonon láthatja újra nagyvásznon.