Az avantgárd fotográfia egyik legismertebb alakja, az amerikai Man Ray munkáiból nyílik kiállítás december 8-án
a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban. Az eredetileg Emmanuel Radnitzky néven Philadelphiában született portré- és divatfotóstól több mint 100 munka látható majd – számolt be róla Koroknai Edit, a Modem igazgatója.
Áttekintést kapunk a huszadik század fotográfiai nyelvezetét megújító művész fényképészeti munkásságáról a kísérleti művektől a szürrealizmust idéző divatfotóiig. Megismerhetjük önarcképeit és nőkről készített, sokszor humoros vagy épp groteszk portréit is.
Man Ray a dadaizmus és a szürrealizmus egyik meghatározó alakja, akit 1999-ben az ARTnews amerikai művészeti magazin a 20. század 25 legmeghatározóbb művésze közé sorolt. Nevéhez kötődnek az úgynevezett Rayogrammok, egyedi hatású nyomatok, amelyek készítésekor beavatkozott magába a nagyítás folyamatába is. Az 1910-es években ismerte meg Marcel Duchamp-t, akivel útnak indította a New York-i dadaista mozgalmat, majd néhány évvel később Párizsban csatlakozott a szürrealista csoporthoz.
Man Ray korai képein már abból az időből felismerhetők a szürrealista jegyek, amikor az irányzat még valójában csak kialakult és széles körben elterjedt volna, mégsem nevezik tisztán szürrealista alkotónak, sokkal inkább úgy tartják, mindig arra törekedett, hogy mást és másként csináljon, mint kortársai.
Baráti köréhez többek között olyan neves 20. századi művészek tartoztak, mint Pablo Picasso, Joan Miró, André Breton, Paul Éloard.
Számos műfajt kipróbált, filmeket is készített, nevét leginkább mégis elsősorban fekete-fehér fotóiról ismerik. A debreceni tárlaton látható majd a mára ikonikussá vált Ingres hegedűje (1924) mellett a világ legismertebb fotójaként számon tartott Fekete-fehér (1926), mindkét fénykép modellje Man Ray felesége, Kiki de Montparnasse volt.
A kísérlettől a művészetig: Man Ray fotográfiái című február 24-ig lesz látható a Modemben.
(Promotions Media via MTI)