Ősi jég alatti világot fedeztek fel az Antarktiszon, ez teljesen új megvilágításba helyezi a fagyos földrészről eddig tudottakat

A kutatók is elcsodálkoztak az eddig rejtett, föld alatti hálózaton.

Az Antarktisz jégpáncélja alatti területek mindig is rejtélyesek voltak a tudósok számára. Egy nemrégiben publikált tanulmány azonban új megvilágításba helyezi ezt a jég alatti világot. A kutatók egy ősi folyórendszert fedeztek fel az Antarktisz keleti részén található jégtakaró alatt, amely legalább 14 millió évvel ezelőtt alakult ki. Ez a felfedezés nemcsak az Antarktisz múltját, hanem jelenlegi és jövőbeni klímaváltozási folyamatait is jobban megérthetjük általa.

A folyórendszer létezése arra utal, hogy a régió hosszú távon viszonylag stabil hőmérséklettel rendelkezett, amely lehetővé tette ezen földrajzi jelenségek fennmaradását. Az ilyen jellegű jól megőrzött tájak segítenek a tudósoknak megérteni, hogyan viselkedik a jégtakaró a klímaváltozások során, és milyen hatással lehet a jégolvadás a jövőben. Ahogy Stewart Jamieson, a Durham Egyetem Földrajzi Tanszékének professzora fogalmazott, "a Kelet-Antarktisz jégtakaró alatti terület kevésbé ismert, mint a Mars felszíne."

A kutatók a jégtakaró felszínén tapasztalható apró hullámok műholdas felvételeit használták a jég alatti táj tanulmányozásához. Ezenkívül rádió-echo hangzástechnikát alkalmaztak, hogy átlássanak a jégen és feltérképezzék a jég alatti geológiát. Ezek a módszerek megerősítették az ősi táj létezését több helyszínen is.

A kutatók által feltárt terület legalább 300 kilométerre van a jég peremétől, így bármilyen lehetséges felszínre kerülés még messze van. Ez azonban nem csökkenti a felfedezés fontosságát, amely újabb bizonyítékot szolgáltat a jégtakaró és alatta rejlő tájak hosszú távú stabilitására. Az ilyen tájak kulcsszerepet játszanak a jég áramlásának és a jégtakaró általános ellenálló képességének meghatározásában a klímaváltozás idején.

A tanulmány szerzői, köztük Neil Ross, a Newcastle Egyetem professzora, úgy vélik, hogy ez a kutatás jelentős előrelépést jelent a sarki tudományok területén. A kutatók célja, hogy a jövőben további, még fel nem tárt területeket is feltérképezzenek, hogy jobban megértsék a jégtakaró történetét és annak jövőbeni változásait.

A kutatócsoport, amelyet olyan szervezetek támogatnak, mint a UK Research and Innovation Natural Environment Research Council, az amerikai National Science Foundation és a NASA, továbbra is folytatni kívánja az Antarktisz jég alatti világának feltérképezését. Ezen felfedezések nemcsak az Antarktisz múltját világítják meg, hanem segítenek megjósolni, hogyan reagál a jégtakaró a mai és jövőbeli környezeti kihívásokra.

Összességében ez a kutatás rávilágít egy eddig rejtett világra, amely kihívást jelent a korábbi feltételezések számára az Antarktisz geológiai történelméről és klímamintáiról. A jég alatti világ felfedezése csak most kezdődik, és a tudósok számára izgalmas új lehetőségeket kínál a bolygónk múltjának és jövőjének megértésére.

forrás: iFLScience