A tömeges kihalás szélén vagyunk a tudósok szerint, megdöbbentő előrejelzés borzolja a kedélyeket
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció

A tudósok szerint nem sok jóra számíthatunk a következő évtizedekben.

Egyetlen faj sem tart örökké – a kihalás ugyanis az élet evolúciójának része, nem mindegy azonban, hogy a következő ilyen szintű katasztrófa mikor történik majd meg velünk.

A tömeges kihalási események közül a leghíresebb kétségkívül az, amikor 66 millió évvel ezelőtt egy aszteroida a Földnek csapódott , és ezzel a dinoszauruszokat és sok más fajt is elpusztított a Földön. A tudósok azonban most arra figyelmeztetnek, hogy nem ez lesz az utolsó ilyen esemény.

Sok szakember ugyanis most azt állítja, hogy jelenleg a hatodik tömeges kihalás kellős közepén járunk, amelyet egyetlen faj, a Homo sapiens, azaz mi emberek túlszaporodása és átalakuló viselkedése okoz. A földi életünk során szerintük mostanra elpusztítottuk a fontos élőhelyeket, és klímaválságot robbantottunk ki.

A PNAS folyóiratban megjelent szeptemberi tanulmány számításai szerint az emberhez rokon állatfajok csoportjai a normálisan vártnál 35%-kal nagyobb arányban tűnnek el az utóbbi időben és bár minden tömeges kihalásnak vannak nyertesei és vesztesei, a tudósoknak nincs okuk azt feltételezni, hogy a jelenlegi helyzetben az emberek a túlélők között lennének.

Az említett tanulmány társszerzője, Gerardo Ceballos úgy véli, hogy a hatodik tömeges tömeges kihalás az egész bioszférát, vagy a világ élhető területeit átalakítja és olyan állapotokat idéz elő, amelyben az emberiség számára lehetetlen fennmaradni.

A biológiai sokféleség helyreáll, de a győzteseket nagyon nehéz megjósolni. A múltbeli tömeges kihalások vesztesei közül sokan hihetetlenül erősnek tűntek korábban

” – mondta a CNN-nek Ceballos, a Mexikói Nemzeti Autonóm Egyetem Ökológiai Intézetének vezető kutatója.

Míg az első öt nagy tömeges kihalás okai változatosak voltak, tanulságos lehet megérteni, mi történt a Föld történelmének e drámai fejezetei során és mi derült ki ezen kataklizmák után.

Senki sem látta ezeket az eseményeket, de olyan léptékűek, hogy megismétlődhetnek. Tanulnunk kell a múltból, mert ez az egyetlen adathalmazunk

– hangsúlyozta Michael Benton, a Bristoli Egyetem  őslénykutató professzora a jelenlegi helyzet kapcsán.

Az, hogy mi vár ránk pontosan a jövőben egyelőre kiszámíthatatlan, az előrejelzések azonban nem tűnnek túl rózsásnak.

Az eddigi öt tömeges kihalásról az alábbi videóból még többet megtudhatsz!