Olyan furcsa képződmények jelentek meg a földeken, amikről senki sem tudja, hogy mi lehet
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció

A tündérkörök megfejtése egyelőre hatalmas rejtély.

A „tündérköröknek” nevezett, kopár szennyeződések kerek korongként jelentek meg világszerte a földeken. A jelenség titokzatos eredete évtizedek óta izgatja a tudósokat, de egyelőre nem született vizsgálat, ami megmondani, hogy valójában mik is ezen és miért vannak a földön.

Tündérköröket korábban csak a dél-afrikai Namíb-sivatag száraz vidékein és Nyugat-Ausztrália külterületein észleltek. Egy új tanulmány azonban mesterséges intelligenciát használt a képződményekre emlékeztető növényzeti minták azonosítására több száz új helyen, három kontinens 15 országában. Ez segíthet a tudósoknak megérteni a tündérköröket és azok kialakulását globális szinten.

A Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban hétfőn közzétett új felméréshez a kutatók nagy felbontású műholdfelvételeket elemeztek szárazföldekről és csekély csapadékkal rendelkező száraz ökoszisztémákról a világ minden tájáról. A tündérkörökre emlékeztető minták keresésére egy neurális hálózatot használtak – az MI egy olyan típusát, amely az agyhoz hasonló módon dolgozza fel az információkat.

A tanulmány szerzői több mint 15 000, Namíbiáról és Ausztráliáról készített műholdkép bevitelével betanították a neurális hálózatot, hogy felismerje a tündérköröket. Az eredmények 263 szárazföldi helyet mutattak ki, ahol tündérkörök alakultak ki. Ezek a száraz foltok Afrikában (a Száhel-övezetben, Nyugat-Szaharában és Afrika szarvában) elterjedtek, Madagaszkáron és Középnyugat-Ázsiában, valamint Közép- és Délnyugat-Ausztráliában is csoportosultak.

A tündérkörök nem az egyetlen természeti jelenség, amely kerek, ismétlődő csupasz foltokat hozhat létre a tájon. Az egyik tényező, amely megkülönbözteti a tündérköröket a többi növényzeti réstől, a körök közötti erősen rendezett mintázat – mondta Dr. Stephan Getzin, a németországi Göttingeni Egyetem ökoszisztéma modellezési tanszékének kutatója - írja CNN.