Védőoltásként érkezik a halálos kór ellenszere?
Borítókép:  Illusztráció / Profimedia

Akár 5 éven belül elérhető lehet.

Évek óta kutatják a rák ellenszerét, de egyelőre még mindig nem sikerült átütő megoldást találni rá. Vagy mégis?

A rák még mindig a legtöbb életet követelő halálos kór, mely Magyarországon sajnos nagyon gyakori. Ezer fajtája lehet, és alapvetően lelki eredetű betegségről van szó.

Elmondhatatlanul hatalmas orvostudományi áttörés lenne, ha sikerülne ellenszert találni rá, de erről is megoszlanak a vélemények. Egyesek azt állítják már megtalálták rá az ellenszert, csak túl nagy veszteség lenne a gyógyszeriparnak, ha nyilvánosságra hoznák azt. Ám, a kutatások és vizsgálódások folyamatosan folynak, és az orvosok jó híreket közöltek - írja az Insider.

Túljutott a klinikai vizsgálatok első fázisán az új rákellenes vakcina, mely a mellrák elleni védekezésre tanítja a szervezetet, de más ráktípusok ellen is viszonylag gyorsan fejleszthetők újabb védőoltások.

[[c1]]

A mellrák elleni vakcina a Washingtoni Egyetem orvosi karáról származik, ahol a tudósok különböző rákos megbetegedések kísérleti kezelésén dolgoznak. A csapat nemrég elismerést is kapott a 2023-as Gizmodo Science Fairen. Nora Disis vezető kutató, az UW Rákvakcina Intézetének igazgatója elmondta, hogy várakozásai szerint a következő öt éven belül a betegek számára elérhető lesz egy terápiás rák elleni vakcina.

"Célunk, hogy egyszerre csak egy vakcinával gyógyítsuk meg a rákot"

- mondta el Disis.

Az 1. fázisú biztonsági vizsgálatban 66 előrehaladott stádiumú mellrákban szenvedő nő kapott különböző dózisú kísérleti vakcinát. Az összes érintett nő korábban már átesett a rák kezelésén, így a betegség terjedése vagy megállt, vagy remisszióba került. Valamennyiüknél magas volt a rák újbóli megjelenésének kockázata is. A vakcinát úgy tervezték, hogy immunválaszt váltson ki egy bizonyos típusú, HER2 nevű fehérjével szemben, amely az emlőrákok mintegy 30 százalékához kapcsolódik. A fehérje számos sejttípuson megtalálható, de egyes agresszív emlőráksejtek akár százszor több HER2-t termelnek, mint a normál sejtek.

Miközben a HER2-pozitív emlőrákok nagyobb valószínűséggel térnek vissza a kezelés után, az immunrendszer gyilkos sejtjei számára is jobban felismerhetők. A kutatók azt remélik, hogy azáltal, hogy a vakcina több HER2 termelésére készteti a szervezetet, az immunrendszert arra képezi, hogy megtámadja a rákot, miközben a normális sejteket békén hagyja.

Az oltóanyagot kapott nők nyolcvan százaléka túlélte a tízéves vizsgálati időszakot, ami a tanulmány szerint jóval meghaladja az ötéves túlélési arányt, amely az ő ráktípusuk esetében várhatóan 50 százalékos lesz.

Bár a biztonsági vizsgálat nem azt hivatott bizonyítani, hogy a kezelés működik - csak azt, hogy egy bizonyos dózisban tolerálható -, Disis szerint az eredmények ígéretesek. Elméletileg egy ilyen vakcinát egy új, a fehérje szempontjából pozitív rák kezelésére is lehetne használni.

A vakcina jelenleg a II. fázisú vizsgálatokon megy keresztül, hogy felmérjék a hatékonyságát. A kutatócsoport két másik, mellrák ellen szánt vakcinajelöltet is tesztel, és petefészek-, vastagbél-, tüdő-, hólyag- és prosztatarák elleni vakcinákat is fejlesztenek.

"Úgy gondolom, hogy a rák elleni vakcinák tekintetében elérkeztünk a fordulóponthoz"

- mondta Disis.

Reméljük, valóban megvalósul a gyógyír.