Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Gran Turismo 7 – Kapcsold a hetedik sebességet!

Gran Turismo 7 – Kapcsold a hetedik sebességet!

Tech & Tudomány

Gran Turismo 7 – Kapcsold a hetedik sebességet!

Tech & Tudomány

Herpai Gergő 07:37

A Sony 2022-es második nagy PlayStation-exkluzív játéka egy újabb lenyűgöző technikai teljesítmény, de vajon még mindig ez a legjobb igazi vezetési szimulátor? A magyar Sony PlayStationtől kaptunk tesztkódunkkal igazi „aszfaltbetyárokká” váltunk a legmodernebb, valód autókkal hasítva a legváltozatosabb versenypályákon.

Amikor az eredeti Gran Turismo 1997-ben megjelent PlayStationre, az autós játékok még nem olyanok voltak, mint amilyenek napjainkban kaphatóak. Mivel a 3D-s, poligonalapú játékok csak nem sokkal korábba érkeztek meg az otthoni konzolokra, a legkézenfekvőbb mintát a játéktermi játékok adták, ahol a 3D már jól bevált. Ez azt jelentette, hogy a PS1 induló címe, a Ridge Racer minden tekintetben a játéktermi élményt jelentette, és a kezelési modellje csak futólag hasonlított egy valódi autó irányítására.

 

Így született az első Gran Turismo

 

Bár ez önmagában nem rossz dolog, a játékteremben állni és pénzt fizetni a rövid, intenzív játékidőkért egy érmés játékgépen egyáltalán nem olyan, mint a kanapén játszani, ahol sokkal több időd van a pihenésre és a felfedezésre. Az izgalom iránti igény megmarad, de ez az izgalom lassabban alakult ki a játékosban. Pontosan ez a hosszú távú élvezet és a nagyobb finomság iránti igény az, ami a Gran Turismo születését eredményezte.

A 25 évvel ezelőtti megjelenésekor a Gran Turismo ezt a forradalmi élményt nyújtotta. Kifejezetten otthoni konzolra készült, és a játéktermi vezetés azonnali élvezete helyett sokkal összetettebb élményt nyújtott. Eltűntek az őrült erőcsúszások és az abszolút irreális, de szórakoztató fizikai modellezése, és helyükre valami olyan került, ami megközelítette a valódi vezetést.

A másik dolog, amit az eredeti Gran Turismo zseniálisan csinált, az az volt, hogy szinte szerepjátékszerűvé tette a fejlődés érzését. Egy gyenge kis verdával kezdtél, és először egy kontroller segítségével tanultad meg a vezetés fortélyait. A játék aztán lassan engedte, hogy feljebb lépj az erősebb autókra, és szükség esetén fejleszd őket, ahogy haladtál felfelé a ranglétrán. Minden a versenyzésről szólt, de egyben a tanulásról, a gyűjtögetésről és a vezetni kívánt autók tuningolásáról is.

A sorozat legutóbbi teljes értékű belépője (nem számítva a Gran Turismo Sport nevű, nem számozott részt) 2013-ban jelent meg PlayStation 3-ra. Egy teljes konzolgeneráció (a PlayStation 4) kihagyása jelentős mulasztás egy olyan franchise esetében, amely ennyire központi szerepet tölt be a PlayStation történetében, ami a játék idén negyedszázados évfordulójával kombinálva elég nagy pillanat.

 

Amikor „érzed” az autód minden rezdülését!

 

Éppen ezért a Gran Turismo 7 egy kisebbfajta forradalom is – ez pedig nem könnyű dolog, ha évtizedek óta folyamatosan fejlődik a játékfranchise-od. Ezt úgy érte el, hogy a játék minden egyes rendszerét mélyebbé tette. A hanghatásoktól kezdve a világításon és a DualSense kontroller haptikus visszajelzésen át az időjárás szimulációjáig a Gran Turismo 7 minden egyes aspektusa szinte a nulláról lett újjáépítve.

Ez talán a legnyilvánvalóbb a kezelési modellben, amely mindig is a játék legfontosabb része volt. A "valódi vezetési szimulátor" alcímet viselő játék igyekszik olyan hitelességet nyújtani, amely megfelel egy fizikai autó vezetésének. A múltban a kontroller jelentett akadályt a játékos és az autóhoz hasonló élmény között. Ebben a generációban a Polyphony Digital azt szeretné, ha a játékosok úgy éreznék, hogy nem kell ahhoz kormánykerék-perifériát kellene vásárolniuk, hogy a vezetés élménye teljesen átjöjjön és ehhez elég a PlayStation 5 DualSense kontrollerje is.

A legközvetlenebb változás a haptikus visszajelzés, amely az adaptív kioldók és a nagyobb rezgéskészlet segítségével kommunikál mindent, az útfelület változásától kezdve a kanyarok bevételekor kaparászó gumiabroncsokig. Már pusztán az érzés alapján is sokat elmondhatsz arról, hogy mit csinál az autód, és hogy a négy kereke mennyire érintkezik az aszfalttal vagy a földdel.

Emellett Gran Turismo 7 jobban kihasználja a joystick teljes oldalirányú mozgását, így a botkormány rendkívül apró mozdulatai is jól érzékelhetőek az autód röppályáján, így a kormányzás folyamata jobban hasonlít a kerék használatához. Persze, egy gamepad sohasem tudja teljes mértékben helyettesíteni a nagyobb mozgástartományt, de mégis ezúttal a szimuláció igazán pazar, felesleges egy kormánykereket vásárolni hozzá.  

 

A realizmus új szintje

 

Az érzéki elmélyülést tovább fokozza a hangzás, amely fejhallgatóval vagy egy tisztességes hangrendszerrel, vagy a PlayStation Pulse 3D-s fejhallgatójával egészen észbontó. Az autód motorhangjai, a felfüggesztés és a gumihangok tökéletesen élethűek, kiegészítve az alagutak, kerítések és más autók visszaverődéseivel. Ahogy a szél is, amely minden autó utasterében másképp szól, és egyre erősödik, ahogy gyorsítasz vagy rossz időjárási viszonyok között vezetsz.

Most már minden fejlesztést hallhatsz is, a frissen beszerelt turbófeltöltő rekedt, magas hangú nyöszörgésétől kezdve a motor drasztikusabb süvöltéséig, ha verseny légszűrőre váltasz. Ez egy rendkívüli fejlesztés az autóban való fizikai jelenlét érzetének közvetítése szempontjából, ami a haptikus visszajelzéssel kombinálva a realizmus egy új szintjét hozza létre.

 

Az autód és te

 

Ha már a fejlesztéseknél tartunk, a módosítások ugyanolyan központi szerepet játszanak a Gran Turismo 7-ben, mint a korábbi részekben. Majdnem minden autóhoz öt különálló alkatrészkészlet tartozik, a sporttól az extrémig, amelyekkel megváltoztathatod a teljesítményét. A kozmetikai frissítéseket is elvégezheted, a szélesebb kerékjárati ívektől a hátsó szárnyakon át a szokásos festékszínek és matricák választékáig, és egy közösségi megosztási felületen is megmutathatod alkotásaidat.

Viszont ahhoz, hogy hozzáférj a bonyolultabb autóosztályokhoz és bajnokságokhoz, vezetési teszteket kell letenned, és eközben egy sor jogosítványt kell megszerezned. Ezek a versenyek távolról sem fárasztóak, hanem remekül adagolt nehézségi szintekkel egyszerűbb bronzérmet, nagyobb kihívást jelentő ezüstérmet és gyakran brutális próbatételeket jelentő aranyérmet jelentenek. A tesztek is úgy kezdődnek, hogy megtanítanak egyes kanyarokat, mielőtt egész pályákra térnénk át, így mellékesen megalapozhatod, hogyan érheted el a legjobb köridőket a különböző pályákon.

Ez azért fontos, mert a vezetési modell nagyobb finomsága miatt a versenyzéshez alkalmazkodóbb megközelítést igényel. Az amerikai gyorsulási pályák egyszerűnek tűnő, döntött oválisai például megkövetelik, hogy a gázpedált és a kormányt egyaránt használd ahhoz, hogy a kanyarokat bejárd a faros izomautókkal, amelyekhez ezek a pályák a legjobban illenek. A játéknak nagy a tétje, és még az apró hibákat is azzal büntetik, hogy az autód lefordul a pályáról.

A rali, bár kevésbé jelentős része a játéknak, saját autókkal, gumikkal és kihívásokkal jár. Miközben a sorozat védjegyének számító precizitás a kosz és a káosz ellenére is megmarad, ismét vezetési stílust kell váltanod ahhoz, hogy esélyed legyen a dobogón végezni, korán be kell fordulnod a kanyarokba, és tisztában kell lenned azzal, hogy az autód mikor fog a levegőbe emelkedni, és a leszállás hogyan hat a kormányzásra.

 

Több mint 400 autó

 

Több mint 400 autóval, amelyek többsége teljesen fejleszthető, és több mint 90 különböző pálya elrendezéssel, a rendkívüli tartalmat kicsit már-már túlterhelőnek érezhetjük. Ennek elkerülése érdekében egy kávéház: a Gran Turismo Café tulaja a vezetőd és mentorod szerepét tölti be, és fokozatosan vezet be az új pályákba, autókba és versenytípusokba. A menükártyák kitöltése új autókészleteket ad a garázsodhoz, gyorsan feltöltve azt a játék elképesztő változatosságával, és egy kis történelmet is nyújtva a különböző autómárkákról.

 

Legyél olyan, mint egy GT sofőr: ne légy bunkó

 

Ahogy az a GT-sorozatra mindig is jellemző volt, a többjátékos versenyeken aktívan ösztönöznek az udvariasságra. Ez azt is jelenti, hogy az első helyezésért járó pontok mellett a pályán is jól kell viselkedned. Ha nekimész a riválisoknak, vagy szándékosan akadályozod őket, csökken a sportszerűséged, ami viszont csökkenti a vezetői értékelésedet. Ez egy okos és ésszerű módja annak, hogy a többjátékos mód civilizáltabbá váljon, és más online versenyjátékoknak is érdemes lenne ezt figyelembe venniük.

Rengeteg más felfedeznivaló is akad, a zenei rallyktól kezdve, amelyek egy pályát, egy autót és egy zeneszámot mutatnak be, az egyszeri küldetéseken át a különböző bemutatótermekig, ahol vásárolhatunk és többet tudhatunk meg az autókról. Még mindig kiábrándító, hogy a kármodellezés alig jelent többet karcolásoknál és horpadásoknál, de ez az autógyártók és a licencekre vonatkozó korlátozások hibája, nem a Sonyé.

A Gran Turismo 7 a valódi autóban való ülés érzésétől kezdve a tartalom elképesztő gazdagságáig minden tekintetben a következő generációs utódja a 25 évvel ezelőtti első rész jelentős örökségnek. Mindent finomítottak, tökéletesítettek és fényesre csiszoltak benne, így a jelenleg elérhető legteljesebb és legmegragadóbb autós játék. Ez egy olyan exkluzív játék, amelynek köszönhetően teljesen megérdemelten még több PlayStation 5-öst eladni.

-BadSector-

Borítókép: Sony Interactive Entertainment