Néhány évvel ezelőtt a Google rangsorolási algoritmus egy egészen új irányba indult el. Behoztak egy olyan szemléletet, amely a neurális hálózatokon vezérelt nyelvi tanulásra épül. Létrejött az egyetemes nyelvi interfész, a Bidirectional Encoder Representations from Transformers (röviden: BERT) nevű nyílt forráskódú technológia.
Ez a forradalmi áttörés tulajdonképpen egy mesterséges intelligenciát használó Google kutatás eredménye, melyben a szavak karakteres szintű elemzése helyett (ez a hagyományos SEO, azaz keresőoptimalizálás) , már a szavak szókapcsolatát, illetve jelentését veszi figyelembe. Ez nem jelent mást, minthogy a Google egyre jobban képes megérteni az emberi kifejezéseket és a természetes nyelvezetet. Igen ám, de vajon mit is jelent ránk vonatkozva ez a sok technikai részlet? Felhasználói szempontból a BERT alkalmazásával sokkal jobb eredmények érhetők el egy keresés során. Segítségével a kereső képes hatékonyabban megérteni a kérdezőt, és még akkor is tudni fogja mit keresünk, ha rosszul vagy hibásan fogalmaztuk meg azt, amire éppen kíváncsiak vagyunk.
Ez számunkra azért is előnyös, mert mostantól úgy is rákereshetünk a dolgokra, ahogyan egyébként azt élőben tennénk (gondolunk itt elsősorban a nyelvhasználatra).
Weboldal relevancia, szemantikus SEO
A Google új szintre emelte a relevancia meghatározását is. Korábban azt az oldalt tekintette relevánsnak, amiben a kulcsszó a fontos HTML elemekben szerepelt. A technikai SEO ma már nem csak a forráskód értelmezését jelenti. Napjainkban azonban ez már egy kicsit másként van, ugyanis most már az a fontos, hogy a kulcsszó milyen kifejezések között található. Egy igen magas pozícióban lévő weboldal számára nélkülözhetetlen a releváns kulcsszavak használata. Ez tulajdonképpen a keresőoptimalizálás lényege is, hiszen minél értékesebb, a felhasználók által is keresett kifejezésekkel van tele a weboldalunk, annál valószínűbb,
hogy a vállalkozásunk egy jó online marketing segítségével bevételt fog generálni.
Minden témakörnek megvannak a maga speciális szókapcsolatai. Olyan mondatelemek, amelyek csak az adott témákra jellemzőek, de más vagy hétköznapi témákra nem. Ezeket úgy nevezzük, hogy szemantikus kulcsszavak. Szükségszerű, hogy egy jó cikkben a kulcsszó mellett legalább 5-10 ilyen szemantikus kifejezés is szerepeljen. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Aki például a SEO-ról ír cikket, annak a következő szavakat kell megemlítenie az írásában:
weboldal készítés, keresőoptimalizálás, linképítés, tartalomépítés, Google, relevancia stb. Ezek a szavak tehát a keresőoptimalizálás témájához tartozó szemantikus kulcsszavak. Hasonló elven működik minden egyéb szemantikus SEO is.