Tudod, mi köze a T-Rexnek a border collie-hoz? Meg fogsz lepődni
Borítókép:  Flickr

Paleontológusok érdekes felfedezést tettek a tyrannosaurusszal kapcsolatban, aminek köze van az egyik ismert kutyafajtához, a border collie-hoz.

Egy tojásból frissen kibújt bébi Tyrannosaurus akkora lehetett, mint egy közepes termetű kutya – állapították meg skót, kanadai és amerikai paleontológusok. A skóciai Edinburghi Egyetem kutatói Kanadában és az Egyesült Államokban talált ősleleteket, egy apró állkapocscsontot és egy karmot tanulmányoztak. Háromdimenziós szkenneléssel megállapították, hogy a maradványok egy bébi Tyrannosaurustól származnak. A szakemberek szerint ezek az első ismert ilyen típusú fosszíliák.

Az eredmények azt sugallják, hogy ezek a több mint 70 millió évvel ezelőtt élt teremtmények mindössze 91 centiméteresek lehettek, amikor kibújtak a tojásból, annak ellenére, hogy akár 12,2 méter hosszúra és nyolc tonnásra is megnőhettek. A szakemberek becslései szerint a Tyrannosaurusok tojásai – amelyekből egyetlen maradványt sem fedeztek fel eddig – nagyjából 43 centiméter hosszúak lehettek.

A három centiméteres állkapocscsont elemzésekor a kutatók a Tyrannosaurusra jellemző sajátosságokat azonosítottak, ilyen például a "hangsúlyos állrész", ami azt sugallja, hogy ezek a fizikai jegyek már a tojásból kibújás előtt kialakultak.

A szakemberek szerint a frissen kikelt Tyrannosaurusok nagyjából akkorák lehettek, mint egy border collie, vagyis jóval nagyobbak, mint például a Jurassic Park című filmben látható bébi raptorok.

„Immár tudjuk, hogy ők lehettek a valaha volt legnagyobb ivadékok, amelyek tojásból keltek ki és rendkívüli módon hasonlíthattak a szüleikre"

- mondta Greg Funston, az egyetem munkatársa.