Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Átvernek minket a boltok az ingyenes termékekkel - csokoládés teszt mutatta meg

Átvernek minket a boltok az ingyenes termékekkel - csokoládés teszt mutatta meg

Tech & Tudomány

Átvernek minket a boltok az ingyenes termékekkel - csokoládés teszt mutatta meg

Tech & Tudomány

CST 20:04

Vagy lehet, hogy mi örülünk-őrülünk meg az ingyen termékek láttán?

Elképesztő, csokoládés vizsgálat mutatta meg, mennyire könnyű manipulálni minket. A végeredmény kendőzetlenül elénk tárja, hogy mennyire irányíthatóak vagyunk (az érzelmeink által).

Az ingyenáru, avagy az 1+1 akció az egyik leginkább bevett trükk, amivel rávesznek minket a fogyasztásra.

De mégis hogy működik az agyunk ilyenkor? Dan Ariely, a viselkedéstudomány szakavatott professzora zseniálisan lelplezett le mindent.

A kísérlet folyamán két csokit tettek a vásárlók elé, egy 30 cent értékű, prémium minőségű Lindt-csokit 15 centért és egy nevenincs kommersz csokoládét 1 centért. Az első körben a legtöbben racionálisnak mondható döntést hoztak, a résztvevők 73 százaléka a Lindt-et választotta. Aztán jött a csavar, mindkét termék árát 1-1 centtel csökkentették, tehát a két csoki között az árkülönbség nem változott, viszont az akcióval a kommersz áru ingyenessé vált. A résztvevők szinte teljesen átpártoltak az ingyenes termékre, most 69 százalékuk választotta a rosszabb minőségű csokit. Pedig a Lindt még így is brutális akcióban volt a másikhoz képest.

Az ingyenesség hatalmas erőt jelentett, és maga alá gyűrte az ésszerű gondolkodást.

Miért értékeljük túl az ingyenességet?

A kísérlet azt bizonyította be, hogy az ingyenesség rásütése valamire elementáris erővel hat a vásárlási szokásainkra. A kutatók (és az affektív pszichológia) szerint erre kétlépéses magyarázat adható.

  1. Az ingyenes termékek "megszerzésétől" boldogabbak leszünk.
  2. Valójában az átélt boldogság az, ami ilyenkor befolyásol minket.

Ezt pedig egy utólagos kérdőív segítségével is bizonyították. Az alanyoknak itt egy ötfokozatú skálán kellet pontozniuk, hogy mennyire voltak boldogok, elégedettek a különböző árú csokoládék "megszerzése" után. Messze az ingyenes termék zsebelte be a legtöbb boldogságpontot.

Ám más volt a helyzet, amikor az alanyokat arra kérték, gondolják végig a választásukat, tényleg megéri az ingyenes kommersz csoki választása a másik, jó minőségűvel szemben? Az alanyok többsége így már kihátrált az ingyenesség mellől, és visszatért a korábbi választására.

Szóval, ha az ingyenességgel kecsegtetnek titeket, előbb gondolkodjatok el kicsit a választás előtt, és utána hozzátok meg a végleges döntést.

Borítókép: Louis Hansel / Unsplash.com