Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Tényleg a Coca-Cola miatt van piros kabátja a Mikulásnak?

Tényleg a Coca-Cola miatt van piros kabátja a Mikulásnak?

Tech & Tudomány

Tényleg a Coca-Cola miatt van piros kabátja a Mikulásnak?

Tech & Tudomány

CST - 2020.12.01. 05:35

A széles körben elterjedt legenda szerint a mostani Mikulás-képünket a Coca-Cola marketingje alakította ki. Vajon tényleg ez az igazság?

A modern kor Mikulás-képét, a piros-fehér, nagyhasú, kedves, hátán ajándékokat cipelő férfi alakját a Coca-Cola szorgos reklámosai teremtették meg - sokan így gondolják.

A világ egyik leghíresebb mítoszvadász oldala, a Snopes azonban utánajárt a történetnek, és nem egészen az jött ki, ami annyira makacsul tartja magát.

A sztori a 19. század elején kezdődik, méghozzá nem meglepő módon az USA-ban, ekkor a New York Historical Society Szent Miklóst választotta védőszentjének, majd rengeteg képeslapjukon is feltűnt az ajándékhozó. 1841-ben pedig egy philadelphiai kereskedő bérelt fel egy embert, hogy öltözzön be Mikulásnak, és jelenjen meg a boltja kéményére mászva.

Louis Prang Mikulása, Kép: Pinterest.com

Az egyre markánsabb polgári tradíciókban az ajándékozás is kezdett felpörögni, Szent Miklós pedig egyre több ábrázoláson jelent meg, hol piros, hol kék, hol zöld és lila ruhában. Louis Prang bostoni nyomdász aztán zseniális karácsonyi üdvözlőlapot dobott piacra, amely messze földön is híressé tette a pirosgúnyás Mikulást.

A Coca-Cola pedig ezt a képet is használva kezdett erőteljes téli kampányba, amikor az üdítőital piaca nem pörgött annyira, mindez az 1930-as években történt. A fogyasztói társadalom kialakulásának kezdetén jártunk, a reklám hatalmasat szólt, ami hozzájárult a Mikulás figurájának népszerűségéhez is.

A White Rock Mikulása, Kép: Pinterest.com

Így sokak a Coca-Cola kapcsán találkoztak először a piroskabátos Mikulással. Pedig korábban több cég is bevonta a kampányába az ajándékhozót, így például a White Rock.

Részben tehát az üdítőitalgyártó érdeme, hogy a mai kép ennyire szilárd lábakon áll az emberi képzeletben, hiszen az ő reklámjaik voltak az elsők, amelyekkel több milliónyi emberhez eljutott a piroskabátos férfi képe. 

De nem ők voltak azok, akik kitalálták, hogy képzeljük el a Mikulást. Ezt már mások korábban megtették.

(Forrás: Snopes, The Guardian)

Borítókép: Brewminate.com