Új módszer válthatja le a kemoterápiát
Borítókép:  BURGER / PHANIE / PHANIE VIA AFP

A rák kezelésének kutatása hosszú évtizedek óta meghatározó téma az orvostudományban. A kutatók folyamatosan új, és egyben megbízható módszereket keresnek, hiszen a kezelés gyakran nagyobb kellemetlenséget okoz, mint a betegség miatt tapasztaltak.

Ezen a megoldáson dolgozik a stockholmi Karolinska Intézet csapata is, akik úgy tűnik, hogy most áttörést érhetnek el. A kutatók munkájuk során egy transzlációs vizsgálatot végeztek, mely új mechanizmust azonosított a glükóz lebontásának szabályozásában.

Ez azért is nagy előrelépés, mert a kemoterápiás kezelés a gyorsan osztódó sejtek növekedésének a megakadályozását szolgálja, és mivel a normális, egészséges sejtek ugyanolyan gyorsan reprodukálják magukat, mint a rákos sejtek, a kemoterápia az egészséges sejteket is elpusztítja. Ez okozza a súlyos mellékhatásokat, amit az új módszer megváltoztathat.

„Különösen az a tény izgatott minket, hogy a JOSD2 genetikai úton történő eltávolítása megakadályozta a rákos sejtek növekedését. Azon túl, hogy az új szabályozási mechanizmus felfedezése a daganatos sejtek anyagcseréjében tudományos szempontból érdekes, úgy gondoljuk, hogy ezek az új ismeretek felhasználhatók a rák növekedésének lelassítására”

– idézte Erik Norberget, a medicalxpress.com.

Ha a Karolinska Intézetben elért felfedezést a jövőben gyógyszerek előállítására használják, akkor annak segítségével, lehetetlenné teszik a hibás genetikájú sejtek gyors osztódását, mindezt jóval kevesebb – vagy semmilyen – mellékhatással.