Brutálisan néz ki az, ahogy egy fekete lyuk, akár a spagettit, úgy szippant magába egy csillagot – videó
Borítókép:  NASA/JPL-Caltech

Egy csillag „spagettifikációját”, vagyis egy fekete lyuk által felfalt csillag utolsó pillanatait sikerült rögzítenie egy nemzetközi kutatócsoportnak. A világ több pontján lévő teleszkópok segítségével észlelték a ritka fényrobbanást, amelyet a szupernagy tömegű fekete lyuk által elnyelt csillag bocsátott ki.

Amikor egy csillag túl közel halad el egy fekete lyuk mellett, az abból ható szélsőségesen nagy gravitációs erő a csillagot vékony anyagáramlatokká nyújtja – ez a spagettifikáció. A folyamat közben az anyag belehullik a fekete lyukba, fényes energialobbanást idézve elő, melyet a csillagászok képesek észlelni. Hozzá kell tenni, hogy ezek az események nagyon ritkák és nem könnyű a tanulmányozásuk, mivel általában por- és törmelékfelhő homályosítja el őket.

A Birminghami Egyetem által vezetett nemzetközi kutatócsoport azért volt képes ennek az eseménynek a példa nélküli részletességgel történő tanulmányozására, mert rövid idővel azt követően észlelték, hogy a csillagot szétszakította a fekete lyuk.

Az AT2019qiz nevű fénylobbanást az Európai Déli Obszervatóriumhoz tartozó VLT (Very Large Telescope – Nagyon Nagy Teleszkóp) és a NTT (New Technology Telescope – Új Technológia Teleszkóp), a Las Cumbres Observatory globális teleszkóphálózat és a Swift amerikai csillagászati műhold segítségével egy több mint hathónapos időszakban vizsgálták, amely idő alatt folyamatosan fényesedett, majd elhalványult.

A jelenség szinte azonnali és átfogó megfigyelése ultraibolya, optikai, röntgen- és rádiósugárzásban először tárta fel csillagból kiáramló anyag és az elnyelésekor kibocsátott fényes lobbanás közötti kapcsolatot.

„A megfigyelés kimutatta, hogy a csillag nagyjából a Naphoz hasonló tömegének a felét elveszítette a fekete lyuk miatt, amely több mint egymilliószor nagyobb tömegű”

– idézte Matt Nichollt, a Birminghami Egyetem munkatársát, a tanulmány vezető szerzőjét az EurekAlert.

A kutatás segít jobban megérteni a szupernagy tömegű fekete lyukakat és azt, hogyan viselkedik az anyag a körülöttük lévő szélsőséges gravitációjú környezetben. Hogy hogyan is néz ki egy ilyen spagettifikáció, arról az alábbi animáció nyújt vizuális felvilágosítást.