Olyan fekete lyukat fedeztünk fel, ami nem is létezhetne
Borítókép:  NASA/JPL-Caltech

A fekete lyuk tömege hetvenszer nagyobb a Napénál. A tudósok már most szörnyetegnek tekintik.

Az LB-1 nevezetű óriás 15 ezer fényévnyi távolságra van, szóval nyugalom, egyhamar nem fog minket bekebelezni. A felfedezést a LAMOST teleszkópnak, és egy nemzetközi kutatócsoportnak köszönhetjük, akik szabályosan ledöbbentek, hogy mit is találtak, mivel ilyen méretű és tömegű fekete lyuk elvileg nem is létezhetne. (Mármint a csillagtömegű fekete lyukak csoportjában, de erről majd lentebb.)

Ez ugyebár olyan típusú fekete lyuk, ami a csillagok halála miatt jön létre. A tudósok eddig azt hitték, hogy ezek a lyukak nem haladhatják meg a Napunk tömegének a 20-szorosát, mivel a robbanáskor rengeteg anyag ürül ki belőlük. Azonban ilyet még sosem tapasztaltak, mert az LB-1 bizony hetvenszer nagyobb tömegű, mint a Napunk.

„A csillagfejlődés jelenlegi modellje szerint ilyen hatalmas tömegű fekete lyuk nem létezhetne a galaxisunkban. Az LB-1 sokkal hatalmasabb, mint amit mi lehetségesnek gondoltunk. Most az elméleti szakemberekkel azon dolgozunk, hogy valahogy megmagyarázzuk a kialakulását.”

- mondta Liu Csi-feng, a Kínai Nemzeti Csillagvizsgáló professzora, a kutatás vezetője, akik a felfedezést a Nature nevezetű tudományos magazinban tették közé.

Most a kutatócsoport azon is gondolkodik, hogy nem egy csillag összeomlásából alakult ki, hanem két kisebb, egymás körül keringő fekete lyuk lehet.

A tudósok eddig sem tagadták, hogy szupermasszív fekete lyukak bizony léteznek: tömegük százezer és tízmilliárd naptömeg között lehet. A legtöbb – ha nem az összes – galaxis magjában ilyen égitest van. Ezekről még szinte semmit nem tudunk, de ahogy látjuk, a csillagtömegű fekete lyukakról sem túl sokat még.

A Tejútrendszerben rengeteg fekete lyuk található, és a csapat szeretne minél többet felfedezni a LAMOST teleszkóppal. Közben persze megpróbálnak magyarázatot találni, hogy mi is lehet ez az LB-1 nevezetű szörnyeteg, ami ekkora tömeggel nem lehetne most ott, ahol éppen falatozgat.