A gyártó, a Stanley Robotics szerint az önvezető kiszolgáló egységek jóval hatékonyabban végzik az autók parkoltatását, mintha azt az emberek maguk oldanák meg.
A francia Stanley Robotics cég néhány éve foglalkozik önvezető robotok fejlesztésével és gyártásával, és az előző héten kezdte meg az első ilyen fejlesztésük próbajellegű hadrendbe állítását a Lyon-Saint-Exupéry repülőtéren.
A rendszer a következőképpen működik. Az utasok egyfajta speciális hangárokba parkolják le a gépkocsijukat, ahol egy ellenőrzésnek vetik alá járműveket, hogy meggyőződjenek a modell paramétereiről. Ezt követően, ha minden rendben van a gépjárművel, a vállalat egyik robotja, az autóért megy és egy targonca-szerű emelő platformmal felemeli, majd egy szabad parkolóhelyre viszi.
A Stanley Robotics szerint ez a módszer sokkal hatékonyabban használja ki parkolóhelyeket, mint maguk az emberek, és ezáltal kétszer annyi gépkocsit tudnak biztonságosan parkoltatni. Ez részben a robotok precíz vezetésének és helykiszámításának köszönhető, illetve a rendszer nyomon tudja követni, hogy az utasok mikor térnek vissza.
Forrás: Engadget |
Az utasoknak is sokkal egyszerűbb dolguk van így, mert nyugodt szívvel ott hagyhatják az autójukat a hangárban, és nem nekik kell parkolóhely keresgéléssel tölteni az idejüket. Ezzel időt spórolnak meg, és még időben oda tudnak érni a becsekkoláshoz.
A vállalat egyelőre még nem az egész reptéri parkoló üzemeltetését végzi, hanem nagyjából annak egy hatod részét irányítja a tesztidőszak alatt. Ez 500 parkolóhelyet foglal magában, melyet négy robot szolgál ki, és melynek során naponta akár 200 autót képesek leparkoltatni vagy visszavinni a tulajdonosának.
Jelenleg még a vállalat munkatársai felügyelik az önvezető robotok munkáját, de az első tesztidőszak befejeztével már teljesen önállóan végezhetik a dolgukat a gépek, és csak az irányítóközpontból tartják majd szemmel őket.
A szolgáltatás népszerűségét növelendő, hogy a reptéri robotparkoltatás igénybevétele esetén csak 1,80 euróval kell többet fizetni, mintha a hagyományos módszert választanák az emberek, igaz ezek a parkolóhelyek esnek a legtávolabb a termináltól. Az új opciót választva mindössze 54 euróba kerül a parkolás az utasoknak egy hétre, ráadásul, ha egy reptéri dolgozót kérnénk meg a parkolás elvégzésére, úgy 104 eurót kellene fizetnünk.
A Stanley Robotics a közeljövőben a düsseldorfi és a párizsi Charles De Gaulle repülőtereken folytatja rendszerének tesztelését, valamint a londoni Gatwick repülőtéren is szeretné bevezetni még idén a technológiát. A távlati célja pedig, hogy idővel Európa nagy repterein elterjedjen ez a szolgáltatás.