A CityAirbus hamarosan a városi közlekedés része lesz, teljesen automata üzemmódban. A jelenleg elérhető technológiák legmagasabb szintjét képviseli az Airbustól. A négy személyes, elektromos meghajtású, nyolc rotorral rendelkező kabin függőlegesen képes fel- és leszállni.
Az Airbus Helicopters februárban befejezte a fejlesztés alatt álló CityAirbus városi légijármű (Urban Air Mobility) földi tesztelését, így hamarosan levegőbe is emelkedhet az új városon belüli személyszállításra szánt repülő szerkezet demonstrátor példánya – írja az Aero-magazin.
Az elképzelés szerint az elektromos meghajtású, önállóan repülni képes, mesterséges intelligenciát alkalmazó új technológia
a jelenleg elérhető technológiák legmagasabb szintjét képviseli.
A szerkezetet az Airbus Helicopters-ben a németországi Donauwörthben lévő gyáregységében fejlesztik. A négy személyes, elektromos meghajtású, nyolc rotorral rendelkező kabin függőlegesen képes fel- és leszállni. A repülő kabin a tervek szerint képes lesz a városokon belül teljesen automata üzemmódban,
pilóta nélkül előre meghatározott útvonalakon repülni.
Például egy nemzetközi repülőtér és a belvárosban lévő heliport között.
Az első elkészült demonstrátor példányon február 4-én kezdődtek el a földi teszt próbák, amelyet hamarosan, várhatóan áprilisban vagy májusban követhet az első felszállás és az egy helyben való lebegés is, az Airbus Helicopters gyár egy másik bázisán, a szintén németországi Manchingban.
A tervezett berepülési program során az automatikus üzemben történő fel- és leszállást ellenőrzik,
amit követően a szerkezet gyorsítani kezd, majd a függeszkedést követően vízszintes repülési konfigurációba megy át, hogy elérje az utazó sebességét. Az első felszállások során még csak 50 km/h-s vízszintes sebességre gyorsítanak fel a tervek szerint, s ha ezen a sebességen minden rendben megy, akkor a 80 km/h-s sebesség elérése a cél.
A tervek szerint a végleges változat utazósebessége 120 km/h lesz 30 km-es hatótávolsággal.
A demonstrátor példány felszálló súlya 2,2 tonna, de a tervezett CityAirbus súlya 1,8-1,9 tonna lesz csak. Az ára pedig kevesebb, mint 1 millió euró.
Az Airbus célja, hogy egy olyan új légi eszközt fejlesszen ki a városokon belüli közlekedési problémák megoldására, amely maximális biztonsággal képes a feladatát ellátni a városi környezetben. Amennyiben a tesztek sikeresek lesznek, akkor CityAirbus járművek forgalomban történő alkalmazására vonatkozó kereskedelmi koncepció kidolgozása akár már 2020-ra is elkészülhet, amelyet követően
az évtized közepén forgalomba is állhatnak majd az első városi CityAirbus járművek valamelyik világvárosban.
Az Airbus 2018 júniusában hozta létre azt az új önálló részlegét, amely kimondottan a városokon belüli légi közlekedés megreformálását célozta meg külsős partnerek bevonásával. Ilyen a CityAirbus mellett a brazil és mexikói közreműködéssel készülő és megrendelhető helikopter, a Voom vagy az A3, ami egy egy üléses, elektromos meghajtású tilt-rotoros szerkezet.
Arró még decemberben írtunk, hogy kész van az első drón, amelynek magunk lehetünk a pilótái. A Hexa, másnéven Lift Aircraft összesen 18 elektromos motor és propeller segítségével emelkedik a levegőbe. A négy dokkolója révén az ember szárazföldön és a vízen is biztonságosan leteheti a gépet. A földi állomásokon töltőpontokat helyez el a gyártó, a motorokat itt lehet újratölteni.