Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Minden nap fogyasztod, és a fehér halálnak nevezik: De vajon melyiket?

Minden nap fogyasztod, és a fehér halálnak nevezik: De vajon melyiket?

Színes

Minden nap fogyasztod, és a fehér halálnak nevezik: De vajon melyiket?

Színes

Biro Klara 07:37

Mindkét összetevőt régóta vizsgálják, mi pedig most eláruljuk, hogy vajon a kettő közül, melyik a károsabb az egészségre és miért érdemes elkerülni a fogyasztását.

„Mindent mértékkel kell enni”

- szól a hangzatos mondás.

Szinte a legkitartóbb egészséges életmód követő is elfogyaszt néha, egy-egy cukros finomságot. Mindig halljuk, hogy ne együnk túl sok cukrot vagy sót, mivel ezek károsíthatják szervezet megfelelő működését.

Noha mindkét összetevő fontos szerepet tölt be a szervezetben, fontos tudni, hogy melyik mennyire káros és milyen mértékben.

Hogyan hat a só a szervezetedre?

A gyakran nátriumnak nevezett só esszenciális elektrolitként működik a szervezetben, és a folyadékok szabályozására szolgál. A só mérsékelt fogyasztása segíti a szervezet megfelelő működését, a túlzott sómennyiség pedig egészségügyi problémákhoz vezethet. Az étrendi irányelvek szerint egy személy nem fogyaszthat egy teáskanálnál vagy 6 grammnál többet egy nap. A legtöbb ember azonban az Egészségügyi Világszervezet szerint, körülbelül kétszer többet fogyaszt, mint az ajánlott nátriumszint.

A WHO azt javasolja, hogy 6 grammnál kevesebb sót együnk, így megtartva a megfelelő vérnyomás szintet, ami szívroham és a szélütés elkerülésében segít. Egyes tanulmányok kimutatták, hogy a szervezetben lévő túlzott nátrium veseproblémákhoz is vezethet.

A nagyobb sóbevitel gyomor-bélrendszeri puffadást is okozhat a fentiek mellet. Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy mértékkel fogyasztva a só nincs negatív hatással az egészségre. Túlzott fogyasztása azonban káros.

Mi a helyzet a cukorral?

A cukor már évek óta nagy negatív visszhangot kap. De ne feledjük azt sem, hogy a cukor valójában elengedhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez. De nem mindegy, hogy milyen cukor.

A gyümölcsökben, tejben és más forrásokban található természetes cukrok jótékony hatással vannak a szervezetre. De a csomagolt árukhoz hozzáadott cukor pusztító hatással van szervezetünkre.

Az italokban és rágcsálnivalókban található cukorról beszélünk. Ezeknek semmilyen hozzáadott értéke nincs a megfelelő táplálkozáshoz. Lényegében csak rombol.  Így nem lehet meglepő, ha azt mondjuk, hogy ezeknek a termékeknek a túlfogyasztása egészségügyi problémákhoz vezethet, beleértve a súlygyarapodást, a 2-es típusú cukorbetegséget, a szívbetegségeket, a veseproblémákat és még sok mást.

A szervezet inzulint bocsát ki, hogy a cukrot energiaként használja fel az elfogyasztás után. De ha túl sok cukrot fogyasztunk, az inzulinrezisztenciához vezet. Ez arra kényszeríti a szervezetet, hogy több inzulint termeljen, ami viszont több zsírt raktároz el.

Bár a cukor fontos a szervezet számára, nem tesz jót, ha hozzáadott cukor formájában fogyasztjuk.

Cukor vs. só

Összefoglalva, a két összetevő egyike sem káros az egészségére, ha mértékkel fogyasztják. De ha összehasonlítjuk, a cukor sokkal ártalmasabb az egészségre, ha túl sokat fogyasztunk belőle. A szakértők a cukor és a só mérsékelt fogyasztását javasolják a szövődmények elkerülése érdekében.

Borítókép: Profimedia- illusztráció