Egy amerikai iskola tanára nem hétköznapi, de annál figyelemfelketőbb kísérletet végzett arról, milyen szinten vonja el az okostelefon a gyerekek figyelmét a tanulásról, vagy bármi másról. Strigulázta, hogy egy tanóra alatt hány értesítést kapnak mobilon a diákjai. Mutatjuk az eredményt!
Top-5-ös magyarországi középiskolában tanító feleségemtől tudom, amit az ember magától is sejt: 2019-ben elképesztő kihívás lekötni a diákok figyelmét a tanórán. Ennek megkönnyítésére órán nem használhatják a mobiljukat a nebulók, amely nem csupán élvezeti eszközt jelenthet számukra, mely elvonja a koncentrációt a tanulástól, de akár puskaként is tudnák használni dolgozat alatt.
A Businessinsider egy amerikai iskola pedagógusának kísérletét közölte, mely mellbevágóbb eredménnyel zárult a témában. Megkérte diákjait, hogy kivételesen hagyják felhangosítva a telefonjaikat. Egy teljes tanórán keresztül figyelte, hány értesítés érkezett a tanulók mobiljára, és strigulázta őket. Azt mondjuk nem tudom, hogy eközben hogyan tartotta meg az órát, lehet, hogy dolgozatot íratott. A lényeg, hogy egészen döbbenetes összesítés jött ki, ha gondolják kezdjék el megszámolni a strigulákat.
Screen-grabbed from Facebook: a teacher had her students turn their phone volume up and create a collective record of the notifications they received in a single class period. pic.twitter.com/qNhKYMMFAg
— katie rosman (@katierosman) 2019. március 6.
Én ezernél hagytam abba. (A strigulás lapról készített Twitter bejegyzést Katie Rosmannek, a New York Times riporterének köszönhetjük.)
A kísérlet célja napnál világosabb: a pedagógus azt szerette volna érzékeltetni diákjaival, milyen szinten vonja el a tanulásról, vagy bármely más – nem online – tevékenységtől a figyelmet a digitális világ, és a web2-es illetve a közösségi oldalak.
Rich Miner, az Android társfeltalálója Rosman tweetjét látva fájdalmas beismerést tett Twitteren:
Aggódom azért az okostelefon-vezérelt, minden tevékenységünket szétziláló világért, melynek létrehozásában én is segédkeztem. Aggódom, hogy milyen hatást gyakorol azokra a most felnövekvő fiatalokra, akik azt gondolják, a dolgoknak ez a normális menete.
A Yale egyik politikatudománnyal foglalkozó tanára, Alex Coppock gyorsan táblázatba rendezte a strigulákat. Ennek alapján az értesítések közel fele sms volt, majdnem háromszáz az Instagramról, mintegy 160 emailről jött, s a többi között 30-40 telefonhívást is kaptak óra alatt a diákok.
What an amazing classroom activity. #dataviz in real time. Here's a bar chart of the data. pic.twitter.com/0hcyAHdX81
— Alex Coppock (@aecoppock) 2019. március 6.
A kísérletet elvégző oktató a tapintatosság jegyében sem az órán résztvevő diákjai számát nem adta meg, sem azt, melyik intézményben tanít.