Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Ilyen volt Amerikában az évszázad napfogyatkozása

Ilyen volt Amerikában az évszázad napfogyatkozása

Színes

Ilyen volt Amerikában az évszázad napfogyatkozása

Színes

Promotions 07:40
Azok között a szerencsések között vagyok, akik 1999. augusztus 11-én láthatták a sötétbe borult Magyarországot a Balatonról. Most már elég messzire kellene menni, hogy szemügyre vehessek egy teljes napfogyatkozást. Persze itt nem volt olyan tömeghisztéria, mint az Egyesült Államokban, amiről Járai Judit, az MTI tudósítója számolt be bővebben.

Szinte népvándorlás kezdődött vasárnap, ugyanis előre pontosan megjelölték azokat a helyeket, ahol látszott, illetve a legjobban látszott a napfogyatkozás. Az Egyesült Államokat átlósan átszelve, a nyugati Oregon államtól a keleti parti Dél-Karolináig 14 szövetségi államon keresztül húzódott az a sáv, ahol szabad szemmel, pontosabban speciális szemüveggel látni lehetett a jelenséget.

Sajtójelentések szerint mintegy 200 millió amerikai követte figyelemmel a természeti jelenséget. Kilencvenkilenc év óta ez volt az első teljes napfogyatkozás az Egyesült Államokban. Az érintett szövetségi államok két-három percen keresztül - amíg a Hold teljesen elfedte a Napot - teljes sötétségbe borultak.

eclipseamter

Másfél- és hétmillió közöttire becsülik azok számát, akik a 14 államba elutaztak. Az óriási közérdeklődéssel egyenes arányban emelkedtek az árak is a napfogyatkozás sávjában. Az egyik amerikai napilap megírta, hogy Wyoming államban, ahol kiválóan lehetett látni a Hold eltakarta Napot, az egyik nagyon szerény motelban is egyetlen éjszakára 2100 dollárért kínálták az utolsó kiadó szobákat is. Ez még csütörtökön volt, azóta a már egyetlen helyen sem lehetett kiadó szobához jutni. A Tennessee államban lévő Nashville városában már hónapokkal ezelőtt foglaltak szállodai szobákat. Az egyik hajózási társaság egyhetes "napfogyatkozás hajóutat szervezett", amelynek során a hajóról lehetett kémlelni az égboltot. A Nike sportszergyártó cég fekete sportcipőket dobott piacra, állítólag kifejezetten a napfogyatkozás idejére. A reklámjában mindenesetre azt hirdette: "ebben jó sétálni a napfogyatkozás idején". Még keserű csokoládés - tehát sötét - bevonattal készített fánkok is megjelentek a boltokban, a forgalmazó cég szerint így akartak emlékeztetni a napfogyatkozás idején sötétségbe borult égboltra.


Az országutak mentén nagy táblák hívták fel a figyelmet a "Napfogyatkozás Hétfőjére", sok helyen mini-fesztiválokat rendeztek. A planetáriumok és múzeumok már a múlt héten kitették a táblát, hogy "a napfogyatkozáshoz szükséges szemüvegek már elkeltek". Volt, ahol napfogyatkozás-partit szerveztek, másutt sportversenyt hirdettek. Sokan figyelték a brit Bonnie Tylert, aki erre az alkalomra adta elő A szív teljes napfogyatkozása című dalát, ezt élőben sugározta több televíziós csatorna és internetes portál. Voltak, akik kifejezetten erre a pillanatra időzítették esküvőjüket. A CBN keresztény televízió pedig arról készített műsort, hogy a napfogyatkozás "isten jelzése".


Rengetegen követték a napfogyatkozást a közösségi médiában és a televíziókban is, ahol még a politikai eseményeket és elemzéseket is háttérbe szorította a látványosság. A National Geographic televíziós csatornája például az egész napot ennek a témának szentelte. A híres New York-i Times Square-en kivetítőn figyelték a napfogyatkozást, a washingtoni Smithsonian múzeum pedig a vetítés mellé népszerű tudományos előadást is szervezett.

A napfogyatkozás helyi idő szerint későn délután "lépett ki" az Egyesült Államok területéről, Dél-Karolinánál. A dél-karolinai atomerőműnél ünnepséggel várták a napfogyatkozás-nézőket, ingyen hotdogokat és fagylaltot szolgáltak fel nekik. Közben pedig olyan dalok csendültek fel, mint a Blue Moon vagy a Here Comes the Sun. (MTI; Torony)