promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Bajban a magyar luxuspiac

Bajban a magyar luxuspiac

Színes
Kategória fejléc
Promotions

Az elmúlt hetekben egyre több helyről volt hallható az, hogy hamarosan lehúzza a rolót az il Bacio di Stile. Az elején még mi magunk is csupán alaptalan pletykának véltük híreszteléseket, de megszondázva a nem túl nagy hazai luxuspiacot, mostanra már biztosan állítható, hogy komoly változások zajlanak Gattyán György, az online szexiparból meggazdagodott legvagyonosabb magyar által gründolt luxusáruházban. (Gattyán a Forbes tavaly novemberben közölt listája szerint 174,3 milliárd forintos vagyonnal jócskán megelőzi az OTP-vezér Csányi Sándort, akinek "mindössze" 159,5 milliárd forint van a neve mellett.)

A pletykák:
- Hamarosan bezár a luxuspláza, de az áruházprojekt eladó és már javában keresik a vevőt:
Hamarosan bezár a luxusáruház, de ingatlant értékesíteni akarják és már javában keresik vevőt (Az persze jó kérdés, hogy mire is lehetne használni, hiszen a kialakítás olyan, hogy iroda/szálloda csak komoly kompromisszumok árán, és nem éppen gazdaságosan lehetne kialakítható.)

- Annyira bezár, hogy új tavaszi/nyári kollekciót már nem is rendeltek be, és a mostani akciózás a vég kezdete.

A tények:
- Az áruház étterme tavaly augusztusban, alig 4 hónap működés után átmenetileg bezárt, és azóta sem nyitott újra (Jelenleg eseti jelleggel rendezvényekre használják.)
- Tavaly október-december folyamán az il Bacio Kft. – és a Docler Holding több, az áruházhoz kapcsolódó cégének – ügyvezetői posztjáról távozott Magyari Tamás, akit a projekt ötletgazdájának tartanak. (A cégadatok szerint a tulajdonrésze egyelőre megmaradt a társaságban.)
- Iszonyú reklámkampánnyal, akár 70 százalékos kedvezményt hirdetve lényegében készletkisöprés zajlik

A Docler csoportban, így az áruházban is átszervezések, átalakítások folynak, amelyeknek kimenetele egyelőre képlékeny - mondta blogunknak (is) Nemes Tamás, a Docler Holding kommunikációs vezetője. A konkrétumokig így egyelőre nézzük saját eszmefuttatásunkat.

A high-end luxus ilyen töményen csak a világ nagyon kevés pontján életképes – a Harrods persze jó példa, de az ugye London, ami nagyon nem Budapest. Az il Bacio sok esetben valóban exkluzív márkáira valószínűleg nálunk nincs megfelelő kereslet, és itt elsősorban nem a hiányzó hazai vásárlókra gondolunk – akik közül a választék és sok esetben az árak miatt is hagyományosan sokan inkább Bécsbe járnak –, hanem a rentabilitást eredetileg is biztosítani hívatott itt élő, vagy ide látogató külföldiekre. Ez persze nem is akkora újdonság, hiszen láttunk már hasonló indokok miatt több boltbezárást az Andrássy úton, elég csak a szintén multibrand Capsula üzletére gondolni, de ott van a Frank Müller, a Roberto Cavalli és a D&G és még sorolhatnánk...

A két legújabb "áldozat" a La Perla és a Vertu, előbbi a múlt héten Facebook-oldalán már be is jelentette a szomorú hírt. A döntés már csak azért is érdekes, mert a két márka egy tulajdonosi csoporthoz tartozik, az említett két üzlet mellett pedig ott a Breitling és a Hublot is, vagyis azok maradása is kérdéses lehet. (A boltokat nyitó cseh cégcsoport tavaly adta el a magyarországi érdekeltségeket egy, a luxusiparban érdekelt másik külföldi befektetőnek, aki láthatóan nem teketóriázott sokat.)

A még másfél éve, 2013. szeptemberében nyitott luxusáruház esetében ez a kockázat tehát nem lehetett újdonság. A tavalyi számokról még nincs hír, de a 2013. évi mérlegben szereplő több mint 2 milliárd forintos veszteség egy ilyen vállalkozás esetében egyáltalán nem meglepő. Egy komoly befektető egy ilyen projekttől legalább 5 évig nem is várhatja el, hogy beérjen, tette hozzá egy háttérbeszélgetésben a hazai luxuspiacot jól ismerő szakértőnk. Ő személy szerint emiatt nem is tartja valószínűnek, hogy Gattyán György már most bezárná a boltot.

De akkor mi lehet a megoldás, ha nem akarják finanszírozni a súlyos mínuszokat? Tavaly bizony kicsit értetlenül álltunk az il Bacio kommunikációs stratégiája előtt (tömegmédiumokban történő hirdetések, celeb bulik a Pink Heart Popup Store-ban, vagy a kritikán aluli Facebook megjelenések), és elsőre meglepődtünk a 70 százalékos árleszállításon is. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a 70 nem is annyira 70 – az új reklámokban már 40-70 százalék szerepel -, és bár van olyan luxusmárka, ahol egyáltalán nincs kiárusítás, mint például a Louis Vuitton esetében, de a multibrand áruházak között azért nem olyan ördögtől való dolog az ilyen, vagy inkább ennél azért kisebb mértékű akciózás.

luxus2

Abban az esetben, ha viszont a cél a "megfizethető luxus" – ezt a szóösszetételt nagyon nem szeretjük, miért is lenne megfizethető a luxus, hiszen annak nem az a dolga –, akkor sok minden érthető lesz. Egy olyan áruházban, mint a szintén londoni Selfridges, bizony simán megfér a Corneliani és a G-Star is, tehát a két legfelső szinten mondjuk nálunk is maradhat a high-end, alatta pedig más prémium márkák lehetnének. Az áruház lejjebb pozicionálása egy teljesen érthető üzleti döntés lenne.

Egyelőre csupán az biztos, hogy valami tényleg történik az il Bacio háza táján. Annak ellenére, hogy van, aki szerint az áruházzal csupán a szexipari hírnevét kívánta megváltoztatni Gattyán György, akit van, aki szerint az sem érdekelt, hogy az építkezés alatt és után ilyen-olyan módon többen is szert tettek komolyabb vagyonra, mi a magunk részéről nagyon szomorúak lennénk, ha tényleg csak ennyi lenne az il Bacio története. Az ötlet ugyanis dicséretes – még ha egyelőre nem is tűnik életképesnek –, és mindenkinek el kell ismernie, hogy Budapest vitathatatlanul egy impozáns épülettel gazdagodott az Andrássy úton.

luxus3