Mindhárom kategóriában nyílt a küzdelem a bajnoki címért a Gyorsasági motoros Vb-n, ahol ezúttal az Európai GP-t rendezték.
Egy régi verseny új köntösben:
Az Európai Nagydíjat a 90-es évek első felében, egészen pontosan 1991 és 1995 között rendezték, egyszer Jaramaban, a többi alkalommal pedig a Circuit de Catalunya versenypályán.
Idén a koronavírus miatt elég szokatlanul összeállított versenynaptár miatt éledt újjá ez a Nagydíj, a házigazda pedig Valencia lett, amely eddig a szezonzárókról volt híres. Bár Valenciai Nagydíjat 2020-ban is tartanak, egy hosszú sorozat biztosan megszakad. A mostani idény ugyanis nem megszokott helyén, hanem Portugáliában zárul majd november 22-én.
A doktor visszatért:
A kilencszeres világbajnok Valentino Rossi kénytelen volt versenyeket kihagyni, miután elkapta a koronavírust. Még a mostani futam előtt is kérdéses volt az indulása, pont ezért az ő helyén a Superbike világbajnokságból átcsábított amerikai Garrett Gerloff szerepelt a hétvége elején. Az első két szabadedzésén tehát még hiányzott a MotoGP legendája, a visszatéréshez pedig két negatív tesztre volt szüksége.
A második péntek délután jött meg így az is eldőlt, hogy Rossi ott lehet majd a futamon, ami a csapata számára tulajdonképpen az egyetlen jó hír volt ezen a héten.
It was great to go back to doing what I like the most@YamahaMotoGP pic.twitter.com/wPortAHMEx
— Valentino Rossi (@ValeYellow46) November 7, 2020
Padlón a Yamaha:
Még a versenyhétvége kezdete előtt kiderült, hogy szabálytalan elemeket működtettek a Spanyol GP alatt, miután az akkor használt szelepek nem feleltek meg az év elején meghatározott specifikációknak.
A rájuk kirótt büntetés szerint a gyártót és annak két csapatát, a Monster Energy Yamahát és a Petronas SRT-t is büntették, mégpedig úgy, hogy utóbbiaktól a Jerezi futamon szerzett pontokat vették el, míg a Yamahát a gyártók pontversenyében 50 ponttól fosztották meg.
A pilótákat nem büntették, mivel állítólag belső tévedés történt. Miután két beszállító szelepeit is használják, így azt hitték, hogy a két termék a szabályok szerint megegyezik és mindennek megfelel aminek kell. Kiderült, hogy nem lett igazuk, így pedig elég nagy bajba kerültek nem sokkal az év vége előtt.
Tarolt a Suzuki:
November 8-ig úgy vezette a királykategóriában az egyéni pontversenyt Joan Mir, hogy még sosem tudott ebben a géposztályban futamot nyerni. Ezt az átkot törte meg vasárnap az Európai Nagydíjon, mégpedig nem akármilyen körülmények között. A pole pozícióból a KTM-es Pol Espargaro indulhatott a futam eleje pedig tele volt drámai eseményekkel. Sorra jöttek a bukások és hullottak az esélyesek.
Rögtön az elején eldobta a gépet az SRT Yamaha versenyzője Fabio Quartararo is, de Cal Crutchlow, Aleix Espargaro, Francesco Bagnaia, a futam későbbi részében pedig Alex Marquez is elesett. Rossinak sem volt szerencsés napja megállt alatta a motor és ami azt illeti a többi Yamaha is kifejezetten lassú volt.
Az élen eközben Espargaro mellett elment a két Suzuki, Alex Rins vezetett és Mir volt a második. Utóbbi közeledett a csapattársára, majd meg is előzte, de csatáról szó sem volt. Valószínűleg csapatutasítás hatására Rins simán elengedte a Vb éllovast.
Az első három ezek után már nem is változott, a Suzuki kettős győzelme pedig azért nagy szó, mert utoljára az 1982-es Német Nagydíjon fordult elő ilyen, akkor Randy Mamola és Virginio Ferrari zártak az élen.
A dream result for the boys in blue! @Rins42 congratulates his @suzukimotogp team-mate @JoanMirOfficial! #M1R | #EuropeanGP pic.twitter.com/iKIurqtSyx
— MotoGP™ (@MotoGP) November 8, 2020
Dráma a kisebb kategóriákban:
A Moto3-ban úgy látszik akkor is izgalmasak a futamok, hogy ha éppen nem tizedek vagy ezredek döntenek a futamgyőzelem sorsáról. A pontversenyben vezető Albert Arenas például elég szerencsétlen volt, egy baleset során megsérült a jobb oldali kipufogója, amit a boxban próbálták helyre hozni de sikertelenül. A futam vége felé a kék zászlót is belengették neki, de mivel nem volt hajlandó elengedni a mögötte jövőket így kizárták a futamból.Az élről induló John McPhee sem járt jobban, 19 körrel a vége előtt elesett, így neki sem jöttek össze a dolgok.
Jól járt viszont Raul Fernandez aki eközben simán nyerte a versenyt, Sergio Garcia és Ai Ogura előtt, aki a harmadik helyével megközelítette a tabellán Arenast. Mindössze háromra olvadt az addig 19 pontos különbség.
A Moto2-ben változott a tabella, mivel az eddig vezető Sam Lowes bukott, legközelebbi riválisa Enea Bastianini pedig bejött negyediknek és átvette a vezetést. A futamot Marco Bezzecchi nyerte, Jorge Martin és Remy Gardner előtt.
The first of many? @25RaulFernandez celebrates his first win with the @RedBull_KTM_Ajo squad! #Moto3 | #EuropeanGP pic.twitter.com/Aev4CwTLWu
— MotoGP™ (@MotoGP) November 8, 2020