promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
Hetven éves Niki Lauda: a tűzhalál után a tüdőátültetésből is visszatérne
Borítókép:  WTF1
Sport & Szabadidő
Kategória fejléc
Megosztás
Másolás

A képsorokat látva máig érthetetlen, hogyan élhette túl Niki Lauda az 1976-os balesetet. De elkergette a kaszást, másfél hónap múlva már ismét a pályán volt a Ferrariban. Később még két világbajnoki címet nyert, A Hajsza a győzelemért pedig 80 százalékban szerinte is hiteles.

Bár minden idők egyik legnagyobb Forma-1-es pilótája Niki Lauda, elsőként mindenkinek az 1976-os, szörnyű balesete jut eszébe róla. Essünk is túl rajta mindjárt az elején:

A képsorokat látva az is érthetetlen, hogyan élhette ezt túl az osztrák géniusz. De nemhogy túlélte, másfél hónap múlva már ismét a pályán volt, hogy megvédje világbajnoki címét a Ferrarival. Lauda pályafutását drasztikusan nem változtatta meg a tragikusnak látszó baleset, csak az arcát, drámaian.

„A nürburgringi bukás során borzalmasan megégett, és a kórházba kirendelt pap már az utolsó kenetet is feladta neki, ő azonban ugyanolyan nyers stílusban hajtotta el a kaszást, ahogy az újságírókat szokta…”

– írta róla az F1-ben számos interjút készítő Zsoldos Barna.

Niki Laudának saját elmondása szerint 2013-ig fogalma sem volt róla, hogy mi hogyan zajlott le. Akkor azonban megnézte Londonban Ron Howard Rush – Hajsza a győzelemért című filmjének premierjét, amely James Hunttal való párbaját eleveníti fel 1976-ból. Laudát sokkolta a nürburgringi jelenet látványa.

Ron Howard már az Apollo 13 történetét is egész valósághűen dolgozta fel,

és a Hajsza a győzelemért is igyekszik követni a történteket, maga Lauda 80 százalékban hitelesnek nevezte a filmet. A maradék 20 százalékhoz tartozik, hogy Hunttal valójában kimondottan jó kapcsolatot ápolt régóta. Az előzetesből is látszik viszont, hogy a hiteles 80 százalékba tartozik az autó lángba borulásának feldolgozása:

Lauda egy percen át égett nyolcszáz fokban a pilótaülésben, amelyet régebbi kifejezéssel (a környezetével együtt) koporsónak neveztek, bár éppen az a feladata, hogy a bajban megmentse a versenyző életét.

„Benne voltam, úgyhogy azzal voltam elfoglalva, hogy túléljem” – idézte fel Lauda annak idején a távirati iroda tolmácsolásában. Szerinte Howard filmje

annyira valósághű lett, hogy megrázták a kórházban játszódó jelenetek is.

„Tehát a film is egyfajta sokk volt számomra. (...) – mondta Lauda. Ron Howard a Hunttal való rivalizálásról így beszélt: „Érzelmi és fizikai párbaj volt, amelyben megpróbáltak felülkerekedni, beteljesíteni győzelem utáni sóvárgásukat. Mindezt még intenzívebbé tette, hogy a Forma-1-ben zajlott, egy olyan világban, amely veszélyes, látványos, filmszerű. Tehát annyira zsigeri, hogy arra gondoltam, ez fantasztikus kombináció.”

A szinte csak kanyarokból álló nürburgringi pályát később ki is vették a száguldó cirkusz műsorából, az 1976-os szezon viszont folytatódott.

Hat héttel a baleset után Lauda már újra harcolt a címvédésért.

Még negyven évvel később, 2016-ban is lehetett újat mondani a ’76-os szezonról. Mint három éve a GPHírek írta:  

Az egyik legismertebb F1-es újságíró, Maurice Hamilton új könyvet írt a már nem élő Huntról, korábban nem publikált interjúrészletekhez is hozzájutott, és Niki Lauda is megszólalt a kiadvány lapjain. A háromszoros világbajnok visszaemlékezett arra, hogy a világbajnoki címről döntő utolsó futam, a Japán Nagydíj előtt olyan rossz volt az időjárás, hogy a viharos eső miatt semmit sem lehetett látni Fudzsiban. A versenyzők szóvivőjeként a futam elhalasztását követelte.

„Felálltam, és azt kérdeztem, teljesen megőrültetek? Az eső nem áll el, csak egyre rosszabb lesz. Ezt nem tehetitek meg! A versenyigazgató mégis erőltette a dolgot. Ezt röhejesnek tartottam.

Egy hülye tévés szerződés miatt kockára kellett tennünk az életünket.

Semmit sem lehetett látni, katasztrófa volt. Úgy döntöttem, hogy a tévé nekem nem elég indok a versenyzéshez. Előre megmondtam a Ferrarinak, hogy megyek egy kört, aztán kiállok. Most sem bánom, ugyanezt tenném. A balesetem nélkül talán lett volna elég tartalékom, hogy versenyezzek.”

Lauda viselkedése Dávid Sándor a Forma 1 világbajnokság története című (minden futamot röviden és olvasmányosan feldolgozó) könyve szerint megdöbbentette a világot.

Addig azt hitték, ő egy számítógép, és kiderült, hogy ember, hiszen félt.

A világbajnokságot így egy ponttal Hunt nyerte meg, Lauda egyelőre nem lett kétszeres vb-győztes. De csak egy évet kellett várnia rá, 1977-ben újra győzött a Ferrarival. 1984-ben a McLarennel lett háromszoros világbajnok.

Visszavonulása után a Ferrari tanácsadójaként és a Jaguar csapatfőnökeként kevesebb sikerrel dolgozott, jelenleg a Mercedes vezetőségének tagja. Alapított három légitársaságot, tavaly tüdőátültetésen esett át, az F1 világa most, hetvenedik születésnapján is újabb visszatérésére vár. Hogy regényes élete tartalmasan folytatódhasson, ahogy hozzá illik.

Hasonló tartalmak
Galéria - Van képünk hozzá
Színes
Tech & Tudomány
Helyi Hírek
Időjárás