promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
A mongol gulyás, a homokvihar és a kulturális sokk – galéria
Borítókép:  Jurák Zsolt fotója.
Gasztro & Utazás
Kategória fejléc
Promotions
Megosztás
Másolás

A koronavírus-járvány bizonytalan időre elnapolta utazásaimat, így most az elmúlt évtized legjobb pillanatait fogom feleleveníteni időről-időre. Jurák Zsolt vagyok és most egy kicsit más szemszögből folytatom a „Zsolt utazása” című rovatomat.

Az előző írásomban bemutatta, hogy milyen lehet az élet egy jurtában a Góbi sivatag közepén.

A XIII. századi Mongol Birodalom fővárosa, Karakorum felé vettem az irányt, de mivel benne volt a programban, hogy vadlovakat is fogok ma nézegetni, így az idegenvezető napon lelkesen elindult az egyik irányba azért, hogy megnézzem a lovakat.

Egy óra elteltével megkérdeztem tőle,

hogy jó irányba haladunk-e, tényleg erre van-e Karakorum?

Azt válaszolta, hogy nem, hanem épp az ellenkező irányba, de erre vannak a lovak... Szépen megkértem, hogy azonnal forduljon vissza, hisz nagyon sok lovat láttam már életemben, és nem szeretnék még órákat eltölteni azzal, hogy keressük a lovakat.

Visszafelé szerencsénk volt és megtaláltuk a a csordát is megpillantottuk.

Miután kiértünk egy jobb minőségű útra, már nagyon megéheztem, így jöhetett az ebéd. Természetesen nem volt sok választási lehetőségünk, hisz csak egy kifőzde volt az út mellett, de az legalább autentikus volt.

Kértem egy gulyást, ami a helyiek tradicionális étele, de természetesen semmi köze sincsen a magyar gulyáshoz: rizzsel, némi majonézes salátával készült birka hús, aminek a tetején egy tojás volt megsütve. A hús viszonylag íztelen volt, a saláta viszont jóra sikeredett, de a biztonság kedvéért kértem még egy tésztát is – ki tudja mi vár még ránk –,

szerencsére az már teljesen elfogadható volt.

Útközben felkerestem egy kis helyis élelmiszerboltot is – csoda, hogy egyáltalán található itt ilyen. Mindent elmondhatunk az üzletről azzal, hogy a bolt raktárában volt a család szállása...

Majd, hogy még különlegesebb legyen az utazásunk:

elkapott minket egy homokvihar!

Tíz méterre se láttunk, egyáltalán nem irigyeltem a sofőrt, akinek ilyen körülmények között kell vezetnie. Pár órával később megérkeztem az éjszakai szálláshelyre, ami egy jurta hotel volt. Ez a jurta azonban sokkal szerényebb színvonalú volt, mint a családé, akiknél előző éjszaka aludtam. Hogy valamiben hasonlítson is:

reggelre itt is nagyon-nagyon hideg volt.

Mindenképpen ki kell emelnem, hogy még aznap megnéztem a nemzeti emlékművet, illetve mellette volt egy csodálatos múzeum is, amire szintén nagyon kíváncsi volt. Azonban mivel későn értem oda, így természetesen zárva volt, de másnap reggel vissza kellett mennem, mert biztos voltam abban, hogy nagyon érdekes dolgokat láthatok.

A kultúrális sokk után és közül mindenképpen kiemelkedik Mongólia első és legnagyobb kolostora,

az Erdeni-Dzúba, melyet az ősi főváros romjain emeltek.

A kolostorban és templomaiban gyönyörű buddhista tankákat találunk, melyek közül több is a XVII. századból származik.

Hogy Karakorumról is ejtsek néhány szót!

A XIII. században Karakorum lehetett a világ egyik legfontosabb városa. A Mongol Birodalom fővárosa Ögödej kán és utódai alatt vált a világpolitika alakításának egyik fontos színhelyévé. Mígnem 1388-ban Ming csapatok lerombolták, ezután hosszú időn keresztül a feledés homályába merült a város pontos földrajzi helye.