promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Ilyen az élet egy jurtában a Góbi sivatagban – galéria
Borítókép:  Jurák Zsolt fotója.
Gasztro & Utazás
Kategória fejléc
Promotions
Megosztás
Másolás

A koronavírus-járvány bizonytalan időre elnapolta utazásaimat, így most az elmúlt évtized legjobb pillanatait fogom feleleveníteni időről-időre. Jurák Zsolt vagyok és most egy kicsit más szemszögből folytatom a „Zsolt utazása” című rovatomat.

Előző írásomban bemutattam, hogy mennyire fantasztikus ételeket szolgálnak fel Mongólia fővárosának, Ulánbátornak legexkluzívabb éttermében.

Irány a Góbi sivatag!

Útközben nagyon sok vadlóval találkoztunk. A szállás egy helyi család jurtájában volt tervezve, mivel nincs más szálláslehetőség több száz kilométeres körzetben. Amíg ezt az információt emésztettem kiderült, hogy egy vándor családról van szó és nyilván a sivatagban nincs utca, házszám. Így nekünk kell őket megkeresni, mert az idegenvezető csak nagyjából tudta, hogy merre tanyázhatnák – helyi vezető nélkül ez a feladat elképzelhetetlen lett volna.

Találkoztunk egy nagyon barátságos pásztor bácsival, aki próbált minket útba igazítani és még egy közös fotóra is kapható volt.

Úttalan utakon mentünk és kerestük az éjszakai szálláshelyünket. Kicsit féltem attól, hogy a kocsi nem fogja bírni ezt a rossz minőségű utat, és itt biztonságosabb lenne egy terepjáró, de ahogy erre gondoltam, meg is érkeztünk.

Szállásadó családomnak egy nagyon szép modern kisteherautójuk volt. Ezen kívül rengeteg állatot tartottak, és kereset kiegészítésként a turistáknak kiadták a jurtát.

Biztos szimpatikus voltam nekik, mert erre az éjszakára átadták nekem a családi jurtát, ami ahhoz képest, hogy a sivatagban van viszonylag komfortos volt, kényelmes ággyal és minden szükséges felszereléssel. Nagy ünnepnek számított az európai turista érkezése, ezért a háziasszony vacsorával várt, ami kísértetiesen hasonlított az előző napi ebédemre. Az állatokat este beterelték: a többszáz kecske elég hangos volt, de mindegyik hallgatott a gazdára, így amikor kellett, azonnal rohantak a helyükre.

A jurta közepén volt egy fa tüzelésű kis kályha, ami a meleget biztosította, de éjfélre kihűlt és mivel áprilisban voltam, így reggelre borzasztóan hideg lett a jurtában. Mosakodási lehetőség egy csap volt, amiből egy vödörre rákötve jött a hideg víz. A biológiai igények kielégítésére a háztól vagy 150 méterre egy ásott lyuk szolgált, ami három oldalról is körbe volt kerítve

Elég érdekes megoldás, és cseppet sem európai, de mi  mást várhat az ember a Góbi sivatagban...

A jurta oldalán volt egy parabola antenna, míg a jurtában egy tévé – a helyieknek ez az egyetlen szórakozásuk.

Másnap reggel a gazdasszony megfejte a teheneket, és kedvessége jeléül ebből akarta készíteni nekem a reggelit. Mondtam, hogy ne fáradjon vele, mert nem fogyasztok tejet. Szerencsére sikerült udvariasan a tudtára adni és úgy vettem észre, hogy nem bántottam meg.