Az EasyJet egyik gépén elkezdik tesztelni a FANS-C rendszert, mely négy dimenziós repülési pályát készít a légiirányításnak. A légitársaságok üzemanyagot, az utasok időt spórolhatnak a reformon, vagyis úgy tűnik, mindenki nyerhet.
SESAR-projekt, FANS-C rendszer, a földi halandó számára csupa érdektelen rövidítéssel kezdődő repülési fogalom. Utóbbi, a FANS-C a mi, vagyis az utasok életére is kihatással lehet, a légitársaságok munkáját viszont forradalmasítja, sőt sokat spórolhatnak vele.
A FANS lényege, hogy a repülőgépek pilótafülkéjében látható 4 dimenziós repülési pályát elküldi a légiirányításnak, s a légiirányító ez alapján egy kedvezőbb útvonalat tud készíteni a gépnek. Ha a gépek tömegesen kezdik el használni a rendszert, a légiirányító az érkezési sorrendet is sokkal ügyesebben meg tudja határozni. A repülő ideális működés esetén időt is tud spórolni, ami már az utasokat is kedvezően érinti. A légitársaság számára továbbá gazdaságosabbá is válhat egy út, ugyanis a rövidebb út kevesebb üzemanyagot is feltételez – írja az airportal.hu.
Egy ilyen gépen kezdődött a próbaüzem:
Az Airbus most adta át az EasyJetnek az első olyan A320neo utasszállítót, melyen már fut a FANS-C. Összesen hét társaság (Air France, British Airways, Easyjet, Iberia, Novair, Thomas Cook, Wizz Air) mintegy száz gépén kezdődik a széleskörű teszt, mely egy éven át fog tartani. Eközben a földön, a légiirányítóknál ki kell építeni a rendszert.