promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Válsággal küzd a Vapiano, de új éttermet nyitott Budapest belvárosában

Válsággal küzd a Vapiano, de új éttermet nyitott Budapest belvárosában

Gasztro & Utazás
Kategória fejléc
Promotions
Olasz-mediterrán konyha, gyors kiszolgálás, egységes menüsor, modern éttermek és nemzetközi jelenlét – az ember azt hinné, hogy ezzel a recepttel gyakorlatilag lehetetlen kudarcot vallani. A Vapianónak mégis sikerült – így kezdi cikkét a g7 az étteremlánccal kapcsolatban. 

A német gyökerű étteremlánc a napokban kénytelen volt bejelenteni, hogy az év első kilenc hónapjában összesen 13,2 millió euró veszteséget termelt, a teljes évre vonatkozó bevétel-előrejelzését pedig lefelé kellett módosítania. Ráadásul utóbbit idén már másodszor kellett megtennie. A Vapiano-részvények a tavalyi tőzsdei bevezetés óta elvesztették az értékük kétharmadát, Jochen Halfmann vezérigazgatónak pedig távoznia kellett.

Mit rontottak el?

A Süddetsche Zeitung szerint a cég üzleti folyamatait egyszerűen hibás alapokra építették fel, és ez állandósult válságot okoz, a Vapiano már évek óta a rossz szerkezete miatt küzd a bevételekért. Halfmann már 2015-ben válságban vette át a céget, és azóta sem tudott teljesen kilábalni belőle. Akkoriban a Vapiano gyakorlatilag lábon lőtte saját magát azzal, hogy belekeveredett egy munkaügyi és közegészségügyi botrányba.
Az a kép alakult ki róla, hogy a munkavállalóit kiszipolyozza, és az sem segített, hogy egyes éttermeiben vállalhatatlan higiéniás körülményeket leplezett le a sajtó.
A két probléma közül önmagában már az egyik is nagyon súlyos lett volna, a kettő együtt azonban csak tetézte a bajokat. A Vapianónak ugyanis borzasztóan fontos a jó hírnév, mivel az éttermeket pont azoknak a városi, magasabb jövedelmű, igényesebb fogyasztóknak találták ki, akik különösen érzékenyek a minőségre és az üzleti körítésre. A Douglas kozmetikai áruházlánc éléről szerződtetett Halfmann a két problémát viszonylag rövid időn belül megoldotta, rendezte a sorokat, és teljesítette a tulajdonosok legfőbb vágyát azzal, hogy a Vapianót bevezette a tőzsdére. A szerkezeti bajokat azonban ő sem tudta orvosolni.

Gyorsan, rossz helyekre

A Vapianót ugyanis gyors nemzetközi terjeszkedésbe kényszerítette, ami olyan gyorsra sikeredett, hogy közben kevésbé tudott odafigyelni a részletekre. Egyrészt az étteremnyitások rengeteg pénzt vittek el, másrészt azért nem hozhatták vissza kellő időben a befektetett tőkét, mert sok esetben nem jól választották meg a helyszíneket. Halfmann ezekre az állításokra általában azt mondta, hogy a Németországon kívüli érdekeltségek a helyi vezetők hibái miatt nem működnek jól, a piac azonban ettől függetlenül büntetett, és egyre mélyebbre küldte a részvények árfolyamát.
A másik fő probléma az, hogy a Vapiano csak csúcsidőn kívül tudja tartani az egyik legfőbb üzleti ígéretét, a gyors kiszolgálást. Ebédidőben az éttermekben általában túl nagy a tumultus, amit a célközönség hosszabb távon nem visel el. Csakhogy a tömegjelenetek elkerülhetetlenek, mert a kiszolgálás rendszere nincs jól felépítve.
Élet a vezércsere után

Halfmann utódja Cornelius Everke, aki a Vapiano nemzetközi vezetője volt eddig, de korábban például a Starbucks-nál is töltött be menedzseri pozíciókat. Everke két fontos változtatással próbál úrrá lenni a helyzeten. Egyrészt automata rendelő terminálokat fog telepíteni az éttermekbe, hogy felgyorsítsa a kiszolgálást, másrészt felhagy a terjeszkedés önerős finanszírozásával.

Most is vannak a Vapianónak franchise partnerei, de ezentúl várhatóan csak ezzel a módszerrel fog bővülni a lánc, mert ez sokkal kevesebb tőkét köt le. Az ítéletet azonban ismét a befektetők mondják majd ki, a részvényárfolyamon keresztül – fejezi be cikkét a g7.

Újdonságok a Vörösmarty téren

A Vapiano éppen most, hétfőn nyitott új éttermet Budapesten, a belvárosnak is a szívében. Mint a Vapiano Magyarország a Facebook-oldalára írta: 
A jövő megérkezett a Vörösmarty térre! Ma déltől szeretettel várunk titeket legújabb éttermünkben néhány formabontó újítással, amiket reméljük, hogy ti is nagyon értékelni és élvezni fogtok majd!
A világon egyedülálló koncepciójú Vapiano étterem több régvárt újítást hoz el az olasz ételek szerelmeseinek – fogalmaz a honlapján a Vapiano. – A Magyarországon több, mint 10 éve jelen lévő Vapiano legújabb étterme merőben formabontó lesz a 30 országban megtalálható étteremlánc tagjai között. A jelenleg a világban található, közel 180 étterem közül ugyanis a Vörösmarty téren lévő lesz az első, ahol a Vapiano legnagyobb újdonságával, egy saját borbárral, és – a városi dzsungel szellemében – egy 18 négyzetméteres, élő növényfallal találkozhatnak a látogatók.
Azok, akik mindig is arra vágytak, hogy akár csak egy pohár borra, vagy egy igazi mediterrán aperitivóra is beugorhassanak kedvenc éttermükbe, most biztosan megtalálják legújabb törzshelyüket. A Vapiano világon egyedülálló borbárjában kiemelkedő nemzetközi borok széles kínálata várja a munka után, vacsora vagy egy bulis este előtt a különleges ízélményre, olaszos hangulatú kikapcsolódásra vágyókat.
Az új étterem azoknak is kellemes meglepetést tartogat – a modernizált rendelési rendszernek köszönhetően –, akik szeretik még inkább személyre szabni kedvenc kombinációikat, lerövidíteni a sorban állás idejét, vagy akár egy helyen megrendelni a különböző típusú ételeket, salátákat, pizzákat és tésztákat.

vapiano rendel

A felgyorsítandó kiszolgálására is reagálva a Facebookon így írt egy hozzászóló:
Remek! Már rég meg kellett volna lépni.. Lehet benne bízni, hogy a többi üzletben is belátható időn belül bevezetésre kerül? A MOM Parkban konkrétan 11:30-14:00 között már jó ideje, min. 40-45 perc várakozás nélkül lehetetlen rendelni.... (Gondolom a részvényesek sem annyira örülnek, idén negyedére esett a részvény árfolyama.. talán van összefüggés. Valamit csak kellene kezdeni a szolgáltatás színvonalával..) Legjobbakat !
A Vapiano válasza:
A Vapiano folyamatosan a fejlődésre törekszik, és nagyon örülünk, hogy megtehettük ezt a hatalmas lépést! Továbbra sem állunk meg, és reméljük, hogy egyre többen távoznak tőlünk elégedetten és jó élménnyel. 
(Promotions Media)