Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Hallottál már a nyers étrendről? El sem tudod képzelni, hogy miért jó

Hallottál már a nyers étrendről? El sem tudod képzelni, hogy miért jó

Élet

Hallottál már a nyers étrendről? El sem tudod képzelni, hogy miért jó

Élet

Promotions 07:37

Minden, amit tudni kell a nyers étrendről, beleértve a lehetséges egészségügyi előnyöket, kockázatokat és az elkerülendő élelmiszereket.

A nyers étrend extrém étkezési módnak számít, de sokan úgy gondolják, hogy sokkal jobb az egészségnek, mint a feldolgozott vagy főtt ételek fogyasztása. Az általános szabály az, hogy ahhoz, hogy az élelmiszer valóban „nyers” legyen, nem melegíthető 40–48 °C fölé.

A nyers étrend mögötti elmélet az, hogy a feldolgozás során az élelmiszer értékes tápanyagokat veszít, így nyersen fogyasztva a legtöbb vitaminhoz juthatunk hozzá.

Míg azonban néhány vitamin kimosódhat vízben vagy zsírban hevítve, az alternatív főzési módszerek segíthetnek csökkenteni ezt a tápanyagveszteséget, tehát felmerül a kérdés, hogy valóban szükséges-e teljesen nyers ételeket fogyasztani?

Megvizsgáltuk, hogy milyen ételeket fogyaszthatunk a nyers diéta során, és van-e tényleges egészségügyi előnye. Beszélgettünk néhány szakértővel is, hogy a nyers étrend mindenki számára biztonságos-e.

Bármilyen diéta esetén fontos, hogy hidratáltak maradjunk. Ne felejtsünk el egész nap vizet inni.

Mi is az a nyers diéta?

A nyers étrend gyakran a veganizmussal kombinálva olyan ételekre fókuszál, amelyeket nem főztek vagy nem dolgoztak fel hővel. A nyers étrend részeként fogyaszthatunk nyers húst, tejterméket, halat és tojást, de fontos az óvatosság, mivel a nyers állati termékek fogyasztása esetén ételmérgezés veszélye áll fenn. A finomított és erősen feldolgozott élelmiszerek nem ajánlottak a nyers étrendben, bár a szárított vagy dehidratált élelmiszerek beleférnek a nyers diéátába, ha a szárítási folyamat során nem haladják meg a 40–48 °C-ot.

A nyers étrendet először az 1800-as években hozták létre, amikor Oskar Bircher-Benner táplálkozási szakértő arról számolt be, hogy a nyers alma fogyasztása meggyógyította a sárgaságát.

Ezután nyitott egy klinikát, ahol megtanította a nyers ételek fogyasztásának fontosságát. A nyers táplálkozás alapelve, hogy csak olyan ételeket egyél, amelyeket nem főztek 40-48°C feletti hőmérsékleten. Az élelmiszernek a lehető legtermészetesebbnek kell lennie, ezért nem szabad finomítani, tartósítani, feldolgozni, pasztőrözni vagy peszticidekkel kezelni.

A nyers étrend másik aspektusa az, hogy egyes élelmiszerekben, például az avokádóban vagy az ananászban van egy természetesen előforduló emésztőenzim, ami egészségesebbé és könnyebben emészthetővé teszi az ételeket, már ha a főzési folyamat nem pusztítja el őket. 

Miket ehetünk nyers diéta alatt?

  • Nyers gyümölcsök
  • Nyers zöldségek
  • Feldolgozatlan dió és magvak
  • Dió származású tej
  • Nyers dió származású vaj
  • Csíráztatott/áztatott hüvelyesek és szemek
  • Szárított gyümölcsök és húsok
  • Hidegen sajtolt olíva- és kókuszolaj
  • Fermentált ételek, mint a kimchi és a savanyú káposzta

Ételek, amelyeket nem lehet fogyasztani!

  • Főtt gyümölcsök, zöldségek, húsok és gabonafélék
  • Finomított cukrok és liszt
  • Kávé és tea
  • Alkohol
  • Pörkölt dió és magvak
  • Finomított olaj
  • Pasztőrözött gyümölcslevek és tejtermékek

Borítókép: Profimedia- illusztráció