Bizonyára sokan emlékeznek a 80-90-es évek sci-fi regényeire és filmjeire, ahol az emberek olyan városokban élnek, ahol a közlekedés már teljesen automatizált és sofőrmentes. Nos, talán már nem is kell olyan sokat várnunk, hogy ez a kép ne csak egy író agyszüleménye legyen a filmvásznon, vagy egy könyv hasábjain, hanem élőben is megtapasztaljuk magunk körül.
Még tavaly év végén nyilvánossá vált, hogy a két nagy német cégóriás, a Daimler és a Bosch az együttműködésüket minden eddiginél szilárdabb alapokra helyezik, és közös erővel dolgoznak a közlekedés terén egyfajta jövőbe mutató városkép megteremtésén. Céljuk nem más, mint a teljesen automatizált és sofőrmentes taxizás és utasszállító forgalom a nagyvárosokban a következő évtized elejére.

A két vállalat közösen vágott bele a megfelelő szoftver és algoritmusok fejlesztésébe, amely szükséges egy önálló vezetési rendszer létrehozásához. A projekt ötvözi a világ vezető prémium járműgyártójának a szaktudását a világ egyik legnagyobb beszállítójának rendszer – és hardvertechnológiájával. A Daimler feladata, hogy a meghajtórendszert az autóba építse. E célból a vállalat biztosítja a szükséges fejlesztési eszközöket, vizsgálati létesítményeket, majd később a vizsgálati flotta járműveit. A Bosch pedig a komponensek (érzékelők, működtetők és vezérlőegységek) beszállításáért felelős. A Bosch és a Daimler a teljesen automatizált és sofőr nélküli vezetés fokozatos elterjesztésével a városi forgalom áramlásának javítását és az útbiztonság növekedését szeretné elsődlegesen elérni. Továbbá, eme fontos mérföldkő lerakásával kívánják megalapozni a távolabbi jövőre nézve egy új, a már önvezető személyautókat is magába foglaló forgalmi rendszer létrehozását.
A technológia többek közt elérhetővé tenné az emberek számára, hogy a lehető legjobban kihasználhassák az idejüket az utazás során a járműben, illetve azok is tudnának kocsival járni, akiknek nincs jogsijuk. Emellett új távlatok is megnyílnak idővel: az önvezető autók A-ból B-be eljutnának akár a mobitelefon irányításával, vagy mobilunkkal hívjuk őket magunkhoz, mint Batman vagy James Bond. Ezentúl nem kell hosszú perceket eltöltenünk a parkolóhely keresgélésével, hanem azt a gépkocsi magától is megoldja, miután kiszálltunk. Az már csak hab a tortán, hogy egy átbulizott éjszakát követően milyen jól fog esni, miután a hintó egy gombnyomásra előáll, és egyenesen hazáig viszi az utasát.

Az automatizált járművek tulajdonképpen négy keréken elhelyezett igen összetett és bonyolult számítógépek lesznek, melyeknek nem csupán komoly és precíz számításokat kell végezniük folyamatosan, hanem teljes mértékben a biztonságot kell előtérebe helyezniük. Ehhez pedig egy kiválóan működő mesterséges intelligenciát kell a rendszer alá tenni; a két vállalatnak pedig az Nvidia
Drive Pegasus elnevezésű AI platformjára esett a választása.
A napokban alá is írták a szerződést az informatikai nagyvállalattal, miszerint innentől kezdve az Nvidia lesz a kizárólagos fejlesztője és beszállítója az egész rendszer mesterséges intelligenciájának (AI). Az Nvidia AI platformja és rendszerszoftvere a gépi tanulási módszerek segítségével dolgozza fel a Bosch és Daimler által generált gépjárművezető algoritmusokat.
Az első lépés, hogy ennek segítségével egy teljesen automatizált (SAE 4. szint) és vezető nélküli (SAE 5. szint) robot-taxi flottát alkossanak meg lehetőleg 2020-ig. A Pegasus kifejezetten a SAE 5. szintű vezető nélküli autók számára készült korábban, amely két nagyon erősnek mondható
Tegra Xavier SOC és két következő generációs diszkrét GPU-t (grafikai műveletekért felelős alkatrész) tartalmaz. Ez lehetővé teszi a rendszer számára, hogy hihetetlenül nagy mennyiségű, azaz 320 billió műveletet hajtson végre másodpercenként. Ez az óriási számítási teljesítmény azért is szükséges, mivel ezek a járművek hatalmas mennyiségű adatot dolgoznak fel haladás közben. Például egyetlen Bosch sztereo video-érzékelő önmagában akár 100 GB adatot is feldolgozhat kilométerenként. Ráadásul az autó többféle videoérzékelővel, lidárral (optikai alkatrész), radarral és ultrahangos érzékelőkkel is rendelkezik, így érthető, hogy ekkora teljesítmény szükséges a megfelelő erőforrás biztosításához.

A jármű ECU (elektronikus vezérlőegység) hálózata az összes érzékelőtől származó adatot összegyűjti egy úgynevezett érzékelő fúzióban, és a másodperc tört része alatt összesíti a bejövő információkat, hogy annak alapján tervezze a jármű mozgását. Ez nagyjából olyan gyors, mint a tapintási érzés, amelynek 20-500 milliszekundumra van szüksége, hogy elérje az emberi agyat. A maximális biztonság és megbízhatóság elérése érdekében, a számítási műveletek számos áramkörön keresztül párhuzamosan történnek. Abban a valószínűtlen esetben, ha netán hiba lépne fel a több szálon is futó számításban, úgy a számítások eredményei egy pillanat alatt hozzáférhetővé válnak.
A rengeteg elvégzendő művelet miatt megfelelő hűtést kell biztosítani a rendszerhez. Ehhez a cégpáros egy a folyékony hűtésre alapozott hatékony koncepciót fejlesztett ki. A Mercedes-Benz kizárólag elektromos járműveket használ a projekthez, melyek a nagy akkumulátor miatt már eleve fejlett hűtési rendszerrel rendelkeznek, és a mérnökök az akkumulátorcellák hűtési körébe integrálják az ECU hálózatot.
A Bosch és a Daimler jelenleg Stuttgartban és San Francisco-tól délre, a Szilícium-völgyben is együtt dolgozik a projekten, olyannyira hogy a két vállalat személyzete is együtt helyezkedik el, gyakorlatilag szomszédos asztalokon dolgoznak. Ez biztosítja a gyors kommunikációt a munkaterületeken és a gyors döntések meghozását.
Ha hihetünk a híreknek, hamarosan bemutatják a robot taxik terveit, és tesztelési időszak még idén kezdetét veszi. Jövőre pedig egy "teszt város" felépítését tervezik Kalifornia területén, ahol valós körülményeknek megfelelően szimulálhatják a rendszert még éles bevetés előtt.
(Horváth Gábor)