.jpg?crop=2546,1050,2,2&width=386)
A Netflix történetének egyik legcsavarosabb krimi-thrillere garantáltan a TV elé szegez
Olvass tovább...
A Netflix új akcióthrillere nem találja fel a műfajt, de amit vállal, azt végig feszesen, tempósan és meglepően jól teljesíti. Egy anya. Egy konzulátus. Egy eltűnt fiú.
Zsánerfilmet készíteni nem könnyű. A Hatáskörön kívül (eredeti címén Exterritorial) című német produkció pedig épp egy olyan műfajba vágja a fejszéjét, amelyben Liam Neeson óta nehéz újat mondani. A gyerek eltűnik, az anya (vagy apa) nem hiszi el, hogy "csak úgy" nyoma veszett, és elindul a nyomozás. De Christian Zübert filmje mégis tud valamit: elegánsan keveri a szülői kétségbeesést a feszült akcióval, miközben zárt térben – a frankfurti amerikai konzulátuson – tartja a cselekményt.
A főszereplő Sara (Jeanne Goursaud) – egykori különleges egységes katona – kisfiával, Joshsal érkezik a nagykövetségre, de a gyerek hirtelen eltűnik. A gond csak az, hogy a hivatalos személyzet szerint a fiú soha nem is lépett be az ajtón. Nincsenek feljegyzések, nincs kamerafelvétel. Sara azonban biztos benne, hogy Josh ott volt. És azt is tudja: ha most elhagyja az épületet, lehet, hogy soha többé nem juthat vissza.
A Netflixen elérhető film legnagyobb erőssége a fokozatosan épülő feszültség. A külvilág kizárása, a hivatalos szervek arroganciája és a főhős egyre erősödő belső zavara izgalmas pszichológiai réteget ad az amúgy is feszes thrillerhez. Sara nemcsak az intézmény és az ellenséges személyzet ellen küzd, hanem saját emlékei és traumái ellen is. Flashbackekből bontakoznak ki emlékei, katonai múltjának súlya, és a tény: ez nem csupán egy anyáról szól, hanem egy profi túlélőről is.
Olvass tovább...
A néző pedig egyre kevésbé biztos abban, hogy amit lát, az valóban úgy történt. Vajon Josh valóban ott volt? Sara emlékei megbízhatók? Ki mond igazat, és ki próbálja eltussolni az igazságot? A Hatáskörön kívül végig játszik ezzel a bizonytalansággal.
A Sara szerepében látható Jeanne Goursaud (akit a Barbárok sorozatból ismerhetünk) egyszerre érzékeny és kemény. Bár fizikai adottságai elsőre nem tűnnek meggyőzőnek egy akciófilm főszereplőjéhez, a rendezés és a koreográfia ügyesen kezeli ezt: Sara nem ver le tíz felfegyverzett őrt egyszerre, hanem reálisan küzd, sérül, de nem adja fel. A küzdelmek így látványosak és hitelesek is egyszerre, ami valljuk be, ritka érték a mai műfaji filmekben.
A Dougray Scott által alakított biztonsági főnök, Erik Kynch kimért, fenyegető és szinte zavaróan nyugodt. Az ő jelenléte fokozza a paranoiát – és idővel világossá válik, hogy nem mindenki játszik tisztán ebben a házon belüli sakkjátszmában.
Nem lehet letagadni: a Hatáskörön kívül nem reformálja meg a thrillert. A cselekmény sablonos, a fordulatokat ki lehet találni előre, és a forgatókönyv helyenként sántít. De ez nem is baj – a film nem akar több lenni annál, ami: egy feszes, izgalmas másfél óra, ahol végig ott motoszkál bennünk a kérdés: vajon igazat mond Sara?
Olvass tovább...
Az IMDb-n 5.8 ponton áll, ami nem kiemelkedő, de több nézői vélemény is kiemeli, hogy egy „jó esős délutáni film”, amiben „nem kell sokat gondolkodni, cserébe viszont végig leköt”. Az akciók dinamikusak, a hangulat végig feszült, a tempó pedig nem engedi, hogy unatkozzunk.
Ha szereted a zárt térben játszódó, paranoiás thrillereket (Légcsavar, Elrabolva, vagy akár a Pánikszoba), a Hatáskörön kívül nem fog csalódást okozni. Bár sok tekintetben sablonos, ügyesen él a zsáner eszközeivel, és vizuálisan is erős. A német gyártás ellenére teljesen nemzetközinek hat, Netflix-kompatibilis módon, de mégsem steril.
Nem lesz belőle klasszikus, viszont az erős női főszereplővel, valós tétérzettel és néhány kifejezetten jól megírt jelenettel könnyen felkerülhet a „nézős listára”. És ha másért nem, Jeanne Goursaud hiteles alakításáért, valamint a szokatlan helyszín klausztrofób légköréért mindenképp érdemes adni neki egy esélyt.
A Hatáskörön kívül már elérhető a Netflixen, az előzetese pedig az alábbi videóban tekinthető meg: