.jpg?crop=1908,787,2,1&width=386)
Ez a Netflix thriller úgy kúszik a bőröd alá, mint egy pletyka a kertvárosban
Olvass tovább...
Ez a thriller nemcsak zsigerig hatol, de igaz történeten alapul – és ettől még félelmetesebb. Egy ártatlannak tűnő 70-es évekbeli tévéműsor, egy sármos férfi… és a nő, aki érezte, hogy baj lesz.
Mi történik, ha egy népszerű tévés ismerkedős show kereszteződik az egyik legismertebb amerikai sorozatgyilkossal? Anna Kendrick első rendezése erre a kérdésre ad sokkolóan őszinte és egészen hátborzongató választ – egy olyan film formájában, amely egyszerre társadalomkritika, pszichothriller és egy valódi történelmi dokumentum újraértelmezése.
A Nő a reflektorfényben már elérhető a Netflixen – és nem véletlenül vált a nézők egyik legtöbbet vitatott kedvencévé.
1978-ban, a népszerű amerikai The Dating Game című műsorban Cheryl Bradshaw színésznő választást kellett hozzon három férfi közül. A hang alapján, játékos kérdések segítségével próbált dönteni. A kiválasztott: Rodney Alcala.
Amit Cheryl nem tudhatott: Rodney akkor már több nőt meggyilkolt, és még sok áldozat várta. A Nő a reflektorfényben ezt a vérfagyasztó történetet meséli el úgy, hogy nem a vérengzés áll a középpontban, hanem a belső ösztön, a megérzés és a túlélés pillanata.
Anna Kendrick nem csupán főszerepet vállalt, hanem rendezőként is bemutatkozott. És rögtön olyan alapanyaghoz nyúlt, ami garantáltan nem hagyja nyugodni a nézőt.
A film váltogat az idősíkok között, követjük Alcala módszereit, áldozatait, és közben ott vagyunk Cheryl-lel is a tévéműsor forgatásán, a háttérben, a parkolóban – a néző szinte a bőrébe bújik.
Daniel Zovatto (Rodney Alcala) félelmetesen pontos: egyszerre szimpatikus, karizmatikus és rettenetesen ijesztő. A manipuláció és a báj ilyen mesteri keverékét ritkán látjuk filmvásznon.
Olvass tovább...
Anna Kendrick a teljes bevételét eladományozta két szervezetnek: a RAINN-nak és a National Center for Victims of Violent Crime-nak. Ez az egyik legnagyobb tisztelgés az áldozatok előtt, amit egy filmkészítő tehet.
A film több jelenetében – például amikor Alcala fotóz – filmes hibát fedezhetünk fel: a használt fényképezőgépnek nincs zoomja, mégis látunk ilyen mozdulatot a keresőben. Apró pontatlanság, de a feszültség ettől nem csökken.
A híres jelenet, amikor Cheryl végül nemet mond a randira, a valóságban is megtörtént. A stúdióban senki nem értette, miért. Ő csak annyit mondott: „Valami nem stimmel vele.” Ez mentette meg az életét.
„Éreztem, amit ő érzett” – egy vélemény Cheryl parkolós jelenetéről. - A nézők szerint az egyik legütősebb jelenet az, amikor Cheryl találkozik Rodneyval, és egyetlen pillantás mindent megváltoztat. Egy testbeszéd, egy ösztön. Filmiskolába illő jelenet.
„Kicsit több feszültség belefért volna” – olvasható több kritikában is. - Bár a film atmoszférája nyomasztó és mesteri, néhány néző úgy érezte, hogy lehetett volna több „thriller-pillanat”. Mások szerint pont az elegancia és visszafogottság az, amitől működik.
Rodney Alcala az Egyesült Államok egyik legkegyetlenebb sorozatgyilkosa volt. A rendőrség szerint több mint 130 áldozata lehetett.
1977–1979 között öt nőt ölt meg Kaliforniában.
Később két további gyilkosságot ismert be New York államban.
Egyik legismertebb áldozata egy 12 éves kislány, Robin Samsoe volt.
Miután letartóztatták, a rendőrség átvizsgálta Alcala tárolóegységét, ahol kb. 1700 fotót találtak – ismeretlen nők és lányok képeivel. Sokuk kiléte és sorsa máig ismeretlen.
A bíróság halálra ítélte, de az ítéletet kétszer is megsemmisítették, így hosszú évekig húzódott az ügy. Végül 2021-ben Alzheimer-kórban halt meg, 77 évesen, egy kaliforniai kórházban – anélkül, hogy teljes mértékben felelősségre vonták volna a tetteiért.
True crime rajongóknak, akik már látták a Dahmer sorozatot és valami új, de nem kizárólag sokkoló élményt keresnek.
Női nézőknek, akik erőt merítenének egy olyan sztoriból, ahol egy nő saját belső hangjára hallgatva menekül meg.
Filmőrülteknek, akik kíváncsiak, milyen, amikor egy színészből jó rendező válik.
A thriller filmek szerelmeseinek, akik semmi pénzért sem hagynának ki egy jó sztorit.
És mindenkinek, aki hajlandó elgondolkodni azon, hogy a legszörnyűbb emberek a legszebb mosoly mögött rejtőznek néha.
Összességében A Nő a reflektorfényben nem az a film, amit könnyen elfelejtesz. Nem a vérben tocsogás miatt, hanem a feszültség, a csend, a megérzés és a valóság súlya miatt. Anna Kendrick bemutatkozása rendezőként egyszerre visszafogott és elementáris.
Elérhető a Netflixen. És ha megnézted, garantáltan máshogy nézel majd az emberekre a metrón.
Ha megjött a kedved, az alábbi videóban nézheted meg a thriller előzetesét:
Olvass tovább...