
Szétbüntetik a magyarokat a Balatonnál, képtelenség védekezni ellene
Olvass tovább...
Aki idén a tó felé veszi az irányt, már nem ugyanazt fogja tapasztalni, mint korábban – és lehet, hogy soha többé nem is szeretne visszalépni a régi rendszerhez.
A MÁV ugyanis bejelentette: egy Nyugat-Európában már jól működő rendszert vezetnek be Magyarországon, amely alapjaiban formálhatja át a balatoni közlekedés élményét – és végre rendezetté teheti a peronoknál gyakran tapasztalt zűrzavart.
A balatoni vonatközlekedés az utóbbi években látványos fejlődésen ment keresztül. Egyre többen utaznak vonattal a tóhoz, ennek megfelelően egyre zsúfoltabbak az állomások peronjai is. A vonat érkezésekor sokszor a vak szerencsén múlik, ki találja el, hova érkezik pontosan az a kocsi, amelyre jegyet váltott. Ezen változtat most a vasúttársaság egy régóta várt, logikus és utasbarát fejlesztés bevezetésével.
A kísérleti projekt keretében peron-szektorokra osztják fel az állomásokat. Az egyes szektorokat betűkkel és számokkal ellátott táblák jelölik, amelyek segítenek meghatározni, hogy a vonatszerelvény melyik része hol fog megállni. Így az utasok már érkezéskor megnézhetik a tájékoztató táblákat és odasétálhatnak ahhoz a ponthoz, ahova az szerelvényük fog megérkezni.
Az új és korszerű rendszernek köszönhetően elkerülhető a tolongás, a vonatok kereséséből adódó káosz és a kapkodás. Az utasok pontosan tudni fogják, hová kell állniuk a peronon, ennek köszönhetően, valószínűleg elkerülhető a kapkodás és tolongás – ez pedig gyorsabb felszállási ritmust, a vonatok pontosabb indulását, kevesebb késést és egy sokkal kiszámíthatóbb, átláthatóbb menetrend szerinti közlekedést eredményez, különösen a nyári csúcsidőszakban.
Már nem kell a vonat mellé rohanva keresni a megfelelő kocsit: minden információ elérhető előre, struktúráltan és átláthatóan.
Olvass tovább...
A kezdeti szakaszban 11 balatoni állomás csatlakozik a programhoz – többek között Siófok, Balatonfüred, Fonyód és Keszthely. A cél, hogy a nyár végére ez a szám elérje a 44-et. Ez azt jelenti, hogy szinte az egész balatoni térségben találkozhatunk majd az új szektoros rendszerrel.
De ez még nem minden: az év második felében már a jegyek is tartalmazni fogják azt az információt, melyik szektorban érdemes várakozni. Így idővel a tájékoztató táblákra sem lesz szükség – az utas már a jegy alapján pontosan tudni fogja, hová kell állnia a peronon.
Ez az újítás nem egy technológiai szenzáció, hanem egy tudatosan megtervezett, utasbarát lépés. Lényege, hogy egyszerű eszközökkel tegye gördülékenyebbé a vonatközlekedést, csökkentse a várakozással és bizonytalansággal járó feszültséget, és valódi időmegtakarítást kínáljon. A MÁV ezzel a fejlesztéssel egyidőben modernizál, illetve kézzelfogható kényelmet teremt az utazók számára – különösen a forgalmas balatoni szezonban.
A változás elkezdődött – és ha működik, könnyen lehet, hogy az ország más területein is ez lesz az új alapértelmezett rendszer a MÁV várópontjain. Mert néha egy jól elhelyezett tájékoztató, egy egyszerű szektorjelölés vagy egy logikusan kialakított peron-rendszer éppen elég ahhoz, hogy valóban megváltoztassa az életünket.
Az alábbi videóban látható a vonat közlekedést és tájékoztatást forradalmasító bejelentés, a MÁV vezérigazgatója, Hegyi Zsolt jóvoltából:
SzektorálásA nagyobb utasszám kiszolgálásához új megoldásokra is szükség van, méghozzá nemcsak a pályán, a járműveken, hanem a „földön”, az állomásokon és a peronoknál is. Szektorálási projektünk célja a nemzetközi gyakorlatokat követve az utascsere gyorsítása, a menetrendszerűség javítása, valamint a vonatra várakozók egyenletesebb eloszlásának segítése a zsúfoltság csökkentése érdekében. Emellett kiemelt figyelmet fordítunk a növekvő számú kerékpáros utasok egyszerűbb és biztonságosabb felszállására is. A projekt jelenleg 11 balatoni állomáson fut, és a nyár végére már 44 helyszínen alkalmazzuk ezt a hatékony terelőmódszert.
Posted by Hegyi Zsolt vezérigazgató, MÁV-csoport on Wednesday, June 25, 2025
Olvass tovább...