
Csalás áldozatává vált Radics Gigi – rengeteget vesztett
Olvass tovább...
Egyre több magyar kapja meg ugyanazt az ártatlannak tűnő üzenetet.
A digitális csalások új korszaka érkezett meg Magyarországra – és most nem kamu hercegek vagy nyereményjátékok próbálnak lehúzni, hanem egészen hétköznapi nevek mögé bújt támadók. A legfrissebb hullám SMS-ben érkezik, hivatalos hangnemben, ismerős szervezet nevében. A módszer annyira megtévesztő, hogy sokan már csak akkor veszik észre, hogy baj van, amikor az internetbankjukban már nem stimmelnek az egyenlegek.
A trükk rendkívül egyszerű – és pont ezért hatékony.
A mobilodra érkezik egy SMS, amelyben mostanában a Magyar Posta, a Vízművek, vagy éppen egy energiavállalat nevében írnak.
Az üzenet hangneme kifejezetten kedves vagy hivatalos, nem kelt gyanút. Vannak, akiknek „boldog életet” kívánnak, másoknak sürgető ügyintézést ígérnek – természetesen egy link kíséretében. A link pedig pontosan úgy néz ki, mint egy hivatalos oldal.
Ezek az oldalak azonban hamisak. Profi szinten másolják le az eredeti weboldalak kinézetét, logóit, felépítését, hogy a gyanútlan felhasználó megadja a személyes adatait, bankkártyaszámát, netbankos belépési kódjait. Innen pedig már csak másodpercek kérdése, hogy kiürítsék a számlát.
Olvass tovább...
Tévhit, hogy csak az idősek vagy a digitálisan kevésbé jártas emberek dőlnek be ezeknek a csalásoknak. A támadók olyan kifinomult módszereket alkalmaznak, amelyek még a fiatal korosztályt is képesek megtéveszteni. Ráadásul a célzott kampányok gyakran valós adatbázisokra épülnek: a neveddel, szolgáltatóddal, pontos időpontokkal dolgoznak, így szinte lehetetlen az első pillanatban kiszúrni a csalást.
A rendőrség és a kibervédelmi szervek már többször figyelmeztettek a jelenségre, és rendszeresen frissítik a listát a legújabb módszerekről. Azonban úgy tűnik, az SMS-alapú csalások különösen hatékonyak – hiszen gyorsak, személyesek, és az emberek többsége még mindig jobban bízik egy rövid üzenetben, mint egy e-mailben.
A legfontosabb: soha ne kattints ismeretlen linkre, még akkor sem, ha a feladó elsőre megbízhatónak tűnik.
A szolgáltatók hivatalos ügyintézése jellemzően nem SMS-ben történik, különösen nem ilyen formában.
Ha kétséged van, inkább hívd fel a cég hivatalos ügyfélszolgálatát, vagy keresd meg saját magad az oldalukat, ne a kapott linken keresztül navigálj.
A második lépés, hogy jelentsd az esetet: a Nemzeti Kibervédelmi Intézet vagy a rendőrség honlapján keresztül is tudsz bejelentést tenni, így segíted a többi embert is, hogy időben értesüljenek az újabb trükkökről.
És végül: figyelmeztesd a környezetedet. Az ilyen átverések sokszor azért működnek, mert az emberek nem beszélnek róluk, szégyellik, hogy bedőltek. Pedig valójában ezek a támadások egyre profibbak – és bárkivel megtörténhetnek.
[[c2]]