promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás

Öt visszautasíthatatlan ajánlat, avagy öt briliáns gengszterfilm

Borítókép:  hollywoodreporter.com
Zene, Film & Kultúra
Kategória fejléc
Promotions
[[video]]Mert hát az igazság az, hogy ez a műfaj speciális: nem feltétlenül a szigorú zsánerkövetelmények köszönhető ez, hanem azért mert igazi eposzok születtek abból, ha filmre vették az újvilág gonosztevőinek viselt dolgait.

Keresztapa I.


Keresztapa II.


Ahhoz képest, hogy a film második részében Al Pacino és Diane Keaton arról beszélgettek, hogy ez lesz a világ legrosszabb filmje, hát, nagyobbat nem is tévedhettek volna. A Francis Ford Coppola által rendezett Keresztapa trilógia első két része ugyanis egyszerűen tökéletes. Mesterien elegyednek benne a szociografikus igénnyel ábrázolt társadalmi viszonyok, és a mesés elemek, a brutális leszámolások és a már-már festői szépségű beállítások. A lófej, a visszautasíthatatlan ajánlat, a halakkal alvó Luca Brasi, a szicíliai esküvő, Nina Rota zenéje, amit még Korda György kornyikálása sem tudott elrontani, mind-mind túlnőttek az első két részen. Ilyen filmekért volt érdemes úgy egyáltalán feltalálni a mozit.

A sebhelyesarcú

Rúgózhatnánk most Al Pacino filmbeli rettenetes latin akcentusán, vihoghatnánk a gazellatestű Michell Pfeifferrel közös, sokszorosan mémesedett táncjelenetén, fontoskodhatnánk azzal, hogy felhozzuk, hogy ez az 1983-as klasszikus csak egy remake, felidézhetnénk a nagy végső leszámolást, vagy a Tony Montana asztalra felhalmozott (khm...) finomlisztet, de valószínűleg az alábbi (egyébként igaz) történet mutatja be, micsoda erő van Brian de Palma mozijában. Robert Saviano írta a le a szicíliai maffiát bemutató riportkönyvében, hogy egy dél-olaszországi don megbízást adott egy építésznek, hogy pontosan olyan házat építsen neki, mint amilyen Al Pacinónak volt a Sebhelyesarcúban. A tervrajzok állítólag a film alapján készültek, az építész további munkásságát a kötet szerzője nem ismerteti...



Volt egyszer egy Amerika

Sergio Leonét hajlamosak vagyunk úgy képzelni, mint aki ritkán dugja ki a fejét a vérrel és sárral kevert spagetti westernek világából, pedig ezt az eposzt is neki köszönhetjük. A rendező a Keresztapa rendezését utasította vissza a New York-i zsidó gengszterek történetének megfilmesítésért, amivel mi, mozinézők biztosan nem jártunk rosszul. Ez a sokszor túlcsorduló érzelmekben és megkapóan hatásos jelenetekben bővelkedő klasszikusnak ugyanis bérelt helye van a filmtörténeti monolitok között. Robert De Niro, Joe Pesci és James Woods alakítása, és Ennio Morricone pánsípra írt dallama már csak hab a tortán. A film nagyszerű történetét amúgy szó szerint sikerült tönkretenni: a filmet túl hosszúnak találták és megvágták, így a mozikban eleinte meg is bukott. A rendezői változat DVD-kiadása azonban igazságot szolgáltatott Sergio Leonének.



Nagymenők

Operaáriára vonuló, elvérzett tolvajok. Nyekergő folkdallamra agyonrúgott bizalmi ember. És persze kokainkimérésre rávágott Rolling Stones-dal, a Gimme Shelter. Ha bárki más, mint Martin Scorsese, megpróbálkozna a fenti jelenetek leforgatásával, alighanem valahol Ed Wood mellett találná magát a filmtörténeti panteonban. De hát az öreg Marty más liga, amit egy teszt igazol a legjobban.


Kérdezzünk meg bárkit, aki szereti a Nagymenőket, hogy melyik a kedvenc jelenete. Szinte biztos, hogy senki nem Joe Pesci vérfagyasztó műbalhéjét említi majd. Az ugyanis olyan snassz, hogy még a Football factoryban is újrahasznosították. Tuti, hogy a háromperces, éttermi hosszú vágást említik majd. Na olyat senki sem tud filmre vinni, csak Scorsese.


Amerikai gengszter

Jöhetne ide a Casino is, vagy a Carlito útja, vagy a Bronxi mese is, de nem. Ide került Ridley Scott, Hollywood legnagyobb iparosának mozija (azon túl persze, hogy nagyon jó), mert bizonyítja, hogy a 21. században is lehet jó gengszterfilmet készíteni. A valós történet adott, sőt, élnek maguk a szereplők is, akik segítettek a film elkészültében (még a rosszfiú is!). Russel Crowe, Denzel Washington és Josh Brolin pedig hatalmasat alakítanak, utóbbi színész jegyezte meg, hogy könnyű dolga volt, mert olyan jelmezeket kapott, hogy csak fel kellett venni őket és máris átlényegült korrupt, '70-es évekbeli zsaruba. Hiába ez is kell a gengszterléthez: alázat. És persze tisztelet.


Ha a Gotti alkotói tudják ezt, akkor már nem jártunk rosszul.