Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

 Tudtad? Valójában így kellene szedned a vitaminokat!

Tudtad? Valójában így kellene szedned a vitaminokat!

Tech & Tudomány

Tudtad? Valójában így kellene szedned a vitaminokat!

Tech & Tudomány

D. Szilvi 07:37

Nem mindegy, hogyan szeded a vitaminokat. A reklámok lényege, hogy minél többet adjanak el, pedig lehet, hogy neked nincs is rá szükséged.

Nagyon sokan szednek vitaminokat és étrend-kiegészítőket főleg télen, amikor megérkezik a hidegebb idő, viszont ha ezeket orvosi felügyelet és utasítás nélkül teszi valaki, akkor idővel problémát is okozhat magának. Azon túl, hogy mit szedünk, fontos lehet a mikor is.

"Ideális esetben a legjobb, ha a nélkülözhetetlen vitaminokat és ásványi anyagokat a jól kiegyensúlyozott étrendből szerezzük be, mivel ezek erősebbek és jobban felszívódnak a kiegészítőkhöz képest"

- mondta Disha Narang, endokrinológus a HuffPostnak

Tegyük fel, hogy hiányod van, vagy ajánlott néhány étrend-kiegészítőt bevenned. Nagyjából rajtad múlik, mikor szeded. Jelenleg nincs olyan tudományos bizonyíték, ami szerint a vitaminok bevétele egy adott napszakban növelheti hatékonyságukat. Azonban "a legfontosabb az, hogy a vitaminokat minden nap ugyanabban az időben vedd be a konzisztencia érdekében" - mondta Supriya Lal, dietetikus.

Az, amivel együtt veszed be a vitaminokat - például étel vagy víz - számít, mivel befolyásolja a szervezetben történő felszívódásukat. 

A vízben oldódó vitaminokat, például a B-vitaminokat nem tárolja a szervezetünk, amire nincs szüksége, azt kiöblíti. Ezek a vitaminok a legjobban az éhgyomorban szívódnak fel, ami azt jelenti, hogy étkezés előtt egy órával, vagy étkezés után két órával érdemes bevenni őket. Lal azt javasolja, hogy reggel vízben oldódó vitaminokat vedd be, mivel egyes B-vitaminokról kiderült, hogy zavarják az alvást.

A zsírban oldódó vitaminok, például az A, D és E vitaminok felszívódásuk után a zsírsejtekben tárolódnak. 

"Az általunk fogyasztott ételek közül sok - különösen a gyümölcsök és zöldségek - tele vannak A-, E- és K-vitaminnal, ezért legtöbbünknek nincs szüksége ezekre a kiegészítőkre"

- mondta Narang. Sőt, a túl nagy adag zsírban oldódó vitamin szedése mérgező is lehet a testedre.

Azok számára, akiknek zsírban oldódó vitaminokat, például D-vitamint kell szedniük, a legjobb, ha étellel együtt fogyasztják. Tehát amikor reggelizel vagy a délutáni harapnivalódat fogyasztod, akkor érdemes bevenned.

A legnehezebb eldönteni a multivitaminok kérdését, mert ezek vízben oldódó, zsírban oldódó vitaminok és ásványi anyagok, például vas, réz és kalcium kombinációját tartalmazzák. Az ásványi anyag bevitel változhat - egyeseket éhgyomorra lehet bevenni, míg másokat étellel együtt ajánlott a gyomor-bélrendszeri panaszok elkerülése érdekében.

Borítókép: Illusztráció/Profimedia