Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

A szuperszonikus Concorde repülők rejtélyes végzete

A szuperszonikus Concorde repülők rejtélyes végzete

Tech & Tudomány

A szuperszonikus Concorde repülők rejtélyes végzete

Tech & Tudomány

Promotions 07:37

Miért kellett félreállítani a világ talán legbiztonságosabb gépeit?

Az angolok és a franciák az 1960-as évek végén közösen fejlesztették ki a Concorde utasszállító repülőgépeket. A jellegzetes, csapott orrú szuperszonikus járgányok 1976-ban álltak szolgálatba, és 3 órán belül voltak képesek megtenni a London és New York közötti irdatlan távolságot.

A Concorde a négy darab Rolls-Royce sugárhajtóműve segítségével közel 2200 km/h csúcssebességre volt képes, és ennek megfelelően rendkívül torkosnak bizonyult, hiszen óránként 20 tonna kerozint égetett el.

A szupergépből összesen 20 darab állt szolgálatba, és közel három évtized alatt csupán egyetlen halálos áldozatokkal járó balesetet szenvedett el. Mintha valakik csak erre vártak volna, nem is adtak több esélyt a Concorde számára, szinte rögtön ki is vonták a forgalomból. Pedig ami történt, egy iszonyú pechsorozat következménye volt.

Fotó: PIERRE VERDY / AFP

2000. július 25-én az Air France 4590-es járata Párizsból repült volna New York-ba. Felszállás közben azonban kigyulladt, és hamarosan egy Gonesse közelében lévő hotelbe csapódott. A tragédiában életét vesztette 100 utas, valamint a 9 főnyi személyzet, és a szállodában tartózkodó 4 ember.

A döbbenetes az, hogy a Concorde lényegében vétlennek bizonyult a katasztrófában. Pár perccel korábban egy másik gépről esett le az a roncsdarab, amely kilyukasztotta a kerekét, aztán továbbrepült, és az egyik üzemanyagtartályt is megsértette. A kiömlő kerozin lángra kapott, és a bajt már nem lehetett elkerülni, mert az egyik hajtómű is befuccsolt.

A Concorde éppen abban a felszállási fázisban volt, amikor három hajtóművel sem felgyorsulni, sem felemelkedni nem bírt, így maradt a zuhanás és a halál. Valószíműleg tudatosan kerülték el az egyik éppen leszállt Boeing 747-est, amelyen ott ült Jacques Chirac akkori francia elnök is. Nagyjából 7 méteren múlt, hogy nem sodorta el őket is a lángoló gép.

Érdekesség, hogy a Concorde-nak ekkor még megkegyelmeztek, de a sors végül csak rútul elbánt vele. Egy évig tartó javítgatás, módosítás után 2001 júliusában a szupergép újra felszállhatott, és mivel a 3 órás tesztút jól sikerült, ősszel – a British Airways alkalmazottaival a fedélzeten – ismét New York felé vette az irányt.

Hihetetlenül peches időzítéssel szeptember 11-én volt az érkezés, pár órával az ikertornyok elleni terrortámadást megelőzően. Innen pedig már nem volt kegyelem, a légitársaságok elfordultak a drágán üzemeltethető repülőtől, és a Concorde rövid agónia után, 2003-ban végképp eltűnt az égről.

Borítókép: FRANCOIS GUILLOT / AFP