Elérhetőségek

programok@promotions.hu

TESS, a NASA exobolygóvadász űrszondája elvégezte első küldetését

TESS, a NASA exobolygóvadász űrszondája elvégezte első küldetését

TK - 2020.08.13. 06:36

Adatokat gyűjtött a csillagos ég mintegy 75 százalékáról a TESS, az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) exobolygóvadász űrszondája.

A TESS-t (Transiting Exoplanet Survey Satellite) 2018-ban bocsátották fel. Kétéves misszióját július 4-én fejezte be, ezalatt 66 új exobolygót, vagyis naprendszerünkön kívüli planétát, valamint majdnem 2100 exobolygójelöltet fedezett fel, ezek adatainak elemzésén a csillagászok még dolgoznak.

„A TESS már most, kiterjesztett küldetésének kezdete előtt óriási siker”

– mondta el a Phys.org-nak Patricia Boyd, a projekt munkatársa a NASA greenbelti Goddard űrkutatási központjában.

A TESS négy kamerájával nagyjából egy hónapon át vizsgálja a csillagos ég egy-egy szeletét, amelyeket szektoroknak neveznek.

Első évében a déli égbolt 13 szektorát térképezte fel, a következő évben az északi égbolt adatait rögzítette. A kiterjesztett misszióhoz megfordult, hogy újra a déli eget vizsgálja. Az adatgyűjtés és -feldolgozás módját közben fejlesztették, most minden tíz percben, vagyis háromszor nagyobb sebességgel készít teljes képet, mint első missziója idején.

A fejlesztésnek köszönhetően húsz másodpercenként méri meg csillagok ezreinek a fényerejét, korábban ezt kétpercenként tudta elvégezni.

Az új missziónak 2022 szeptemberében lesz vége. Egy évet a déli égbolt méréseivel tölt, majd 15 hónapon át vizsgálja az északi égboltot, valamint a Föld Nap körüli elliptikus pályája menti területeket, amelyeket korábban nem térképezett fel.

A TESS eddigi felfedezései közül az egyik legjelentősebb egy Földnél alig nagyobb planéta, a TOI 700 d, amely a csillaga körüli lakható övezetben kering, a Földtől mindössze 100 fényévnyire – olvasható a távirati iroda összefoglalójában.

Borítókép: a TESS. Forrás: Science Photo Library via AFP/Mark Garlick.