Elérhetőségek

programok@promotions.hu

Két összeolvadó törpéből lett a „hóember”, amely nehezebb a Napnál

Két összeolvadó törpéből lett a „hóember”, amely nehezebb a Napnál

TK - 2020.03.03. 17:47

Egy hatalmas hóemberalakú, soha nem látott légkörű csillagot fedezett fel egy nemzetközi csillagászcsoport, az égi objektum két fehér törpecsillag lehet, amelyek éppen csak elkerülték a megsemmisülést, és egy kisebb, sűrű csillagba olvadnak össze – írja a BBC.

A tőlünk 150 fényévre lévő „hóember” tömege nagyobb a Napnál, átmérője azonban kétharmada a Föld átmérőjének.

A fehér törpe a csillagfejlődés végső stádiuma, általában nagyjából Föld-méretű, de 100-szor kisebbek, mint a Nap. Tömegük megközelítően a Nap tömegével egyezik meg, ezért sűrűségük nagyon nagy. A fehér törpék extrém magas felszíni hőmérsékletűek, ezért ragyogó fehér fényt bocsátanak ki.

„Az Európai Űrügynökség Gaia teleszkópjával felfedezett objektum két fehércsillag összeolvadásából keletkezhetett, és a WDJ0551+4135 jelet kapta. A felfedezés segítheti a tudósokat abban, hogy jobban megértsék ezt a folyamatot”

– mondta Mark Hollands, a Warwicki Egyetem kutatója, a Nature Astronomy folyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzője, aki természetesen képet is mellékelt:

„E csillag legérdekesebb jellemzője, hogy nem robbant szét szupernovaként. Nincs sok fehér törpe, amely ekkora tömegű lenne”

– magyarázta. Légköre korábban soha nem látott összetételű.

„Azt várnánk, hogy külső rétege hidrogén, néha esetleg héliummal vegyülve, vagy csupán hélium és szén. A hidrogén és a szén ilyen kombinációjára nem számítottunk, mivel kell lennie egy vastag hélium rétegnek, amely meggátolja ezt”

– mondta a kutató.

Nem tudni bizonyosan milyen csillagrendszerek hozzák létre a szupernova állapotot. Ennek a „sikertelen” szupernovának a jellemzőit vizsgálva sokat megtudhatunk a termonukleáris önmegsemmisülés útjairól – tette hozzá Mark Hollands a távirati iroda összefoglalója szerint.

Borítókép: illusztráció. Forrás: AFP.

Legolvasottabb hírek