Eddig ismeretlen régióra bukkantak a Föld belsejében
Borítókép:  AFP/Don Emmert

Miközben a kutatók a Bermuda-szigetek magmás kőzeteit vizsgálták, feltárták a földköpeny egy új régióját. Pedig azt hitték, már mindent tudnak a Föld szerkezetéről.

A földköpeny szerkezetével kapcsolatban a tudósok, úgy gondolták, már nincsenek fehér foltok. A Bermuda-szigeteknél azonban vulkáni közetek vizsgálata közben rábukkantak egy olyan ismeretlen régióra, mely a külső földkéreg alatt kezdődik, s rendkívül mélyen, akár 2,9 kilométer hosszan benyúlhat a bolygó belsejébe.

A távirati iroda szemlézte a Vesztfáliai Wilhelms Egyetem (WWU) tanulmányát, melyben egy nemzetközi kutatócsapat a Bermuda-szigetek földtani rétegeit vizsgálta geokémiai módszerrel. Maga a Bermudák egy 4570 méter magas, 30 millió éve kihunyt vulkán csúcsát képezik.

„Kutatásunk rávilágított arra, hogy még mindig nem teljesek a földköpeny összetételéről alkotott ismereteink, holott már csaknem egy évszázada kutatjuk”

– mondta Sarah Mazza, a WWU Planetológiai Intézetének munkatársa, a kutatás vezetője.

A feltételezésük szerint a most felfedezett köpenyanyag olyan kőzetlemezekből származik, amelyek még a Pangea, a föltörténet utolsó szuperkontinensének idejéből maradtak hátra és az úgynevezett átmeneti zónában megőrződtek. Ez egyfajta átmenet az alsó és a felső köpenyréteg között.

„A bermudai felfedezés megmutatta, hogy tovább kell vizsgálnunk az Atlanti-óceán szigeteit, víz alatti hegyeit és más vulkáni régióit, hogy jobban megérthessük a Föld geokémiai fejlődését”

– mondta Esteban Gazel, a kutatás másik vezetője, az amerikai Cornell Egyetem munkatársa.

A felfedezést a kőzetmintáknak köszönhetik, ami azért különös jelentőségű, mert a szakemberek korábban számításokkal vagy a földköpeny mélyén lévő gyémántok vizsgálatával vontak le következtetések a földköpeny szerekezetéről.