Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Öt természetes módszer arra, hogyan legyél boldogabb

Öt természetes módszer arra, hogyan legyél boldogabb

Élet

Öt természetes módszer arra, hogyan legyél boldogabb

Élet

Buda Villő 19:59

Gondolkodtál már azon, hogy miért van az, hogy egy kiadós edzés vagy például egy kellemes masszázs után sokkal pozitívabban látjuk a világot? Eláruljuk a titkot.

Azt szokták mondani, hogy a testmozgás „boldogsághormonokat” termel. És valóban, talán mindenki érzett már hasonlót, hogy egy kiadós edzés után egyszerűen pozitívabban látja a világot. Mitől van ez? És miért mondják a csokoládéra is, hogy örömhormonokat termel? Más is lát némi ellentmondást a két tevékenység között? Ha futás közben egy Snickerst is betolunk, még boldogabbak leszünk?

A megoldás az emberi szervezet úgynevezett szerotonin szintjében keresendő, amelyet a köznyelv boldogság-hormonként is emleget. 


Forrás: PixaBay

Szeroto-MI? 

A szerotonin egy neurotranszmitter, egyfajta ingerületátvivő anyag, amely információt továbbít egyik idegsejttől a másikig. 

Nagyon leegyszerűsítve úgy kell elképzelni, mint egy állati jó fej képzeletbeli barátot, aki folyamatosan csupa kellemes, pozitív dolgot suttog a fülünkbe. 

Csökkenti a félelmeinket, és állandóan arra bíztat bennünket, hogy nyugodtan, lazán reagáljunk a külvilág ingereire. Hatására egyfajta belső béke és elégedettség tölt el bennünket, ezért is szokták boldogsághormonként emlegetni. 

Mi történik azonban, ha szervezetünkben lecsökken ennek a fontos biokémiai anyagnak a mennyisége? 

Például hajlamosabbak lehetünk a depresszióra, a hangulatingadozásokra vagy a szorongásra. Ráadásul a közérzetünk befolyásolásán kívül a szerotonin számos agyi funkciót is szabályoz, például a tanulási készséget, az alvást, a libidót vagy például az emlékező-képességet. 

A szerotonin csökkenésének jele lehet továbbá a túlevés is, ugyanis a szénhidrátok rövid időre képesek megemelni e fontos anyag szintjét a szervezetünkben. Ezért érezhetjük azt például, hogy a csokoládétól boldogabbak vagyunk. Ez azonban csak rövid távon segít enyhíteni a rossz közérzetet, amely később ugyanúgy visszatér. A csokoládé tehát egyfajta „becsapása” az agynak, amely nem nyújt segítséget hosszútávon.

Vannak azonban olyan természetes módszerek, amelyekkel huzamosabb időre, stabilabb módon tudjuk növelni szervezetünk szerotonin szintjét.

Jöjjön a top 5 legjobb megoldás!

1. Rendszeres testmozgás

Bármilyen típusú edzés, amelyet élvezünk, hatékony lehet a szerotonin fokozásában. A legtöbb orvos azt javasolja, hogy hetente legalább háromszor végezzünk valamilyen számunkra élvezetes testmozgást, legalább 30 percen át.


Forrás: PixaBay

2. Fontos a megfelelő étkezés

Vannak ugyanis bizonyos ételek, amelyek szintén segítenek a szerotonin előállításában. Ilyen például a lazac, a tojás, a tofu vagy a szójaszósz, baromfihúsok, mint a csirke és a pulyka, a spenót, vagy a különböző magvak és diófélék, mint például a tökmag és a dió.

További ajánlott ételekről részletesebben a Semmelweis oldalán írnak a szakértők. 

3. Sok napfény

Biztos sokan hallottak már a szezonális (téli) depresszióról, másnéven a szezonális affektív rendellenességről, ami a napfény hiányával hozható összefüggésbe. Az agy ugyanis a napfényre reagálva szerotonint termel. Mivel azonban télen sokkal hamarabban sötétedik, hajlamosabbak lehetünk a szomorúságra. Érdemes tehát naponta legalább egyszer elmenni egy rövid sétára. Ez különösen fontos most, hogy a koronavírus-járvány miatt egyre többen dolgoznak otthonról.

4. Masszázs

A kutatások kimutatták, hogy a masszázs segíti a boldogsághormonok, a szerotonin és a dopamin termelődését, ezzel javítva a közérzetet és csökkentve a depresszió kockázatát.

5. Táplálékkiegészítők

Bizonyos vitaminok, ásványi anyagok is hozzájárulnak a szerotonin termelődéséhez. Ilyen például a B5- és a B6-vitamin. A B5-vitamin a szerotonin és az acetilkolin termelését támogatja, és egyes kutatások szerint a memóriát és a koncentrációképességet javító hatásán kívül a szorongás, a depresszió kezelésében is hasznos lehet

– írja a webbeteg.hu.

Bármilyen táplálék-kiegészítő szedése előtt azonban ajánlott egyeztetni az orvosunkkal!

Fontos továbbá, hogyha állandó rossz hangulat, depresszió gyötör minket, forduljunk szakemberhez, ugyanis a szervezet szerotonin szintjét indokolt esetben gyógyszerekkel szükséges beállítani. 

Borítókép: PixaBay