Ahány felhasználó, annyiféle telefonálási, adathasználati szokás: manapság már nem érdemes annyival letudni egy mobiltarifa megvásárlását, hogy megvesszük a legolcsóbbat, vagy amit épp elénk dob a hirdetés. De hogyan válasszuk ki a nekünk legmegfelelőbbet?
Ahány felhasználó, annyiféle telefonálási, adathasználati szokás: manapság már nem érdemes annyival letudni egy mobiltarifa megvásárlását, hogy megvesszük a legolcsóbbat, vagy amit épp elénk dob a hirdetés. De hogyan válasszuk ki a nekünk legmegfelelőbbet?
A mobiltelefonok hőskorában nagyjából egyszerű volt a készülék mellé tarifát választani, hiszen ekkor még csak telefonálásra és kiegészítésképp rövid üzenetek, SMS-ek küldésére és fogadására volt lehetőségünk. Ennek megfelelően az első mobiltarifák is így alakultak ki, a különbséget legfeljebb az jelentette közöttük, hogy hány perc beszélgetést és mennyi SMS-t engedélyeztek havonta.
Ma már jóval összetettebb a választható opciók száma, méghozzá azért, mert a mobilunk is sokféle tevékenységre képes a telefonáláson túl. Levelezünk, közösségi oldalakat használunk, fotókat és videókat osztunk meg, navigálunk, céges alkalmazásokat használunk a felhőben és így tovább: a készülék egy igazi szórakoztató- és munka-központ, aminek a használata már nem csak a hanghívást, hanem online szolgáltatásokhoz mobilnetet is igényel.
Amikor egy szolgáltató kínálatát böngésszük, láthatunk jó néhány tarifacsomagot hangzatos márkanevekkel. Természetesen nem csak ennyi alapján dönthetünk, hiszen mindegyiknél részletesen megnézhetjük, hogy az adott havidíjért milyen szolgáltatások járnak. Ezek közül a legfontosabbak a következők:
A választáskor érdemes végiggondolni, hogyan használjuk általában a telefonunkat. Inkább a hanghívás fontos, és nem tudjuk pontosan meghatározni, mennyiszer telefonálunk? Ilyenkor egy korlártan beszéddel rendelkező tarifa a megoldás. Ugyanígy, ha gyanítjuk, hogy havonta sok online szolgáltatást használunk majd, és esélyesen túlléphetünk egy alacsonyan meghatározott adatkeretet, érdemes egy korlátlan mobilnetet kínáló csomag mellett dönteni.
A választás előtt érdemes körülnézni az elérhető szolgáltatók ajánlatai között. Néha ugyanazokat a funkciókat és limiteket kínáló csomagok ára nem ugyanaz a hazai szolgáltatók között, de olyan is előfordulhat, hogy egyes szezonális ajánlatokra, akciókra is jókor csaphatunk le. Ilyenkor egy egyébként is elérhető tarifacsomagot tudunk akár kedvezményesen igénybe venni egy bizonyos időszakig (általában az akciós periódus után a havidíj visszaáll a normális szintre).
Szintén sokat segíthet, ha az előfizetés mellé létezik valamilyen családi vagy csoportos kedvezmény is. Az így összekapcsolt tarifacsomagok árából eleve engedményt kaphatunk, akár 10-15 százalékos csökkentés is elérhető, emellé pedig olyan extrák is járnak, mint a belföldi 0 forintos beszélgetés csoporton belül.
Egyes tarifacsomagok úgynevezett hűségidővel járnak, vagy így megvásárolva őket különféle előnyöket adnak. A hűségszerződés egy adott időszakra, általában néhány évre szóló szerződés, az elköteleződést azonban a szolgáltatók meg is hálálják, többek között kedvezményes készülék- és tartozékvásárlási lehetőségekkel, valamint csak a hűségprogramban részt vevőknek szóló időszakos ajánlatokkal.
Ha már megvan az ideális előfizetés, azért érdemes időről időre benézni a szolgáltató aktuális ajánlatai közé. Többek között előfordulhat, hogy megjelennek olyan új tarifák, amelyek már jobban követik az aktuális mobilhasználati trendeket, vagy épp mi magunk jövünk rá egy bizonyos idő után, hogy már más a fontos a havi telefonhasználatunkban, mint amikor a meglévő tarifánkat választottuk. Sok esetben van lehetőség csomagok közötti váltásra, amely ráadásul nagyon könnyen elintézhető akár a szolgáltató saját mobilappjából vagy böngészőből elérhető ügyfélszolgálati felületen is.