Szörnyűségek kamrája nyílt ki a maja piramisban, a tudósok most egy királyi család maradványait találták meg
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció

Nem mindennapi lelet látott napvilágot, amely közelebb visz minket a maják társadalmához.

Nem mindennapi felfedezés történt egy maja piramisnál, ugyanis olyan maradványokat találtak, amely merőben új elméleteket generálhat a majákkal kapcsolatban. Azt már megszokták a tudósok is, hogy az egyiptomi ókori temetkezésekhez hasonlóan a maja uralkodók sírjait is olyan területeken helyezték el, amelyek megközelíthetetlenek.

Így nem is csoda, hogy alig találtak még olyan királyi sírt, amely választ adhatna a kutatók nagy kérdéseire a majákkal kapcsolatban.

Ám most megtört a jég, és a történelem kicsit engedte láttatni magát, más perspektívából is.

Uralkodói család elégett csontjainak maradványait találták meg Közép-Amerikában.

Az elszenesedett királycsontokat pedig a piramis aljánál elhelyezett üregben találták meg a régészek. A csontok mellett rengeteg elégett tárgy is volt, többek között jádéből készült maszkok maradványai is. A kutatók pedig rendszerváltozást sejtenek a maradványok ilyen formában történő elhelyezése után. Egy vezető család csontjait helyezték ide, és valószínűleg a birodalom új vezetése rendelte el a csontok elégetését.

Ezzel is azt akarták mutatni, hogy új éra kezdődik, amely különbözik a régitől.

Egyfajta szertartásos megszentségtelenítés maradványai ezek.

Fordulat történt a történelemben, és a piramis építésének aljánál helyezték el a múlt maradványait. Egy új maja uralkodó emelkedett fel 1200 évvel ezelőtt a szakértők sejtése szerint. Az esemény, a csontok égetése is a nyolcadik századra tehető.

A kutatók szerint egykor ehhez egy rítus is csatlakozott, az új uralkodó hatalomra lépése után egy királysírt nyitottak ki, majd a maradványokat nyilvános helyen égették el, jelezve a társadalomnak is, hogy új időszámítás kezdődik.

A csontokat később a piramis aljában halmozták fel. A Ucanalban talált csontok tehát a maja társadalom folytonosságát és a politikai átmenetek szimbolikus aktusát is megmutatják nekünk.

(A felfedezésről az Antiquity folyóiratban jelent meg tanulmány eredetileg, ezt szemlézte a ZMEScience nevű tudományos ismeretterjesztő oldal.)