Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Megvan a megoldás? Így küszöbölhetik ki a repülőgépek késéseit

Megvan a megoldás? Így küszöbölhetik ki a repülőgépek késéseit

Tech & Tudomány

Megvan a megoldás? Így küszöbölhetik ki a repülőgépek késéseit

Tech & Tudomány

D. Szilvi 09:39

Az utazás sok kellemetlenséggel járhat, az egyik legidegesítőbb pedig a repülők késése.

A késés az egyik leggyakoribb probléma, ha az ember utazásra a repülőgépeket választja. A hivatalos adatok szerint a tavalyi év második negyedévében a brit járatok 11 százaléka, míg 2021-ben az amerikai járatok 16 százaléka késett.

Ezeknek hátterében gyakran több ok is áll, például a földi személyzet nincs kész időben a repülőgép tankolásával, a repülőtér nehezen kezeli az utasok nagy számát, vagy a pilótákra kell várnia, esetleg rossz az időjárás.

A késések csökkentésének egyik stratégiája a csúcstechnológiás felügyeleti technológia fokozott alkalmazása. Erre szakosodott egy izraeli startup is, az IntellAct.

A cég szerint a legtöbb esetről a légitársaságok tehetnek, de sok a repülőgép tisztításából, tankolásából, a készletek feltöltéséből, illetve a poggyász eltávolításából és berakodásából adódó késés is.

A repülőterek üzemeltetőinek és a légitársaságok meglévő biztonsági és megfigyelő kameráinak felhasználásával az IntellAct mesterséges intelligencia szoftverrendszere automatikusan észleli ezeket a késéseket. Ezután rávilágít a problémára a repülőtéri személyzet vagy a földi személyzet számára, és valós időben javaslatot tehet az enyhítésére.

Például, ha egy üzemanyagszállító teherautó késve érkezik, az IntellAct észleli ezt, és javasolja a párhuzamos beszállítást. Így felszállhatnak az utasok, miközben a repülőgépet üzemanyaggal töltik fel, ehhez viszont biztonsági óvintézkedésként tűzoltóautó szükséges.

Az IntellAct szerint a rendszerét jelenleg számos európai, ázsiai és közel-keleti repülőtér értékeli. Azt előzetes tesztek kimutatták, hogy potenciálisan 15 százalékkal csökkentheti az átfutási időt.

Ellenben kétséges, hogy emberileg mennyire jó ez a megoldás, mivel stresszes és erkölcsileg kérdéses lehet az alkalmazottak folyamatos megfigyelése, hogy milyen gyakran tartanak szünetet és milyen gyorsan dolgoznak.

Borítókép: Illusztráció/Profimedia