Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Ha vegetáriánus vagy, komoly veszélynek teszed ki a csontjaidat

Ha vegetáriánus vagy, komoly veszélynek teszed ki a csontjaidat

Élet

Ha vegetáriánus vagy, komoly veszélynek teszed ki a csontjaidat

Élet

Helmeczi Benjamin - 2020.11.24. 13:12

Egy új, a témában készített eddigi legnagyobb tanulmány szerint a húsmentes étrend követői a csonttörés, különösen a csípőtörés nagyobb kockázatával nézhetnek szembe, melynek hátterében az áll, hogy a vegetáriánus étrendben kevesebb a kalcium és a fehérje, valamint, hogy az ilyen étrend követői gyakran vékonyabbak, így esésnél könnyebben sérülhetnek.

Számos korábbi tanulmány azt mutatta, hogy a vegetáriánusoknak gyengébbek a csontjaik, mint a húsfogyasztó embereknek, ám az nem volt egyértelmű, hogy ez jelentősen befolyásolja-e esetükben a csonttörés kockázatát. Egy friss tanulmány viszont egyértelmű választ adott a kérdésre.

A BMC Medicine című orvosi szaklapban megjelent tanulmány készítői az 1993-ban indított és csaknem 65 ezer ember bevonásával végzett oxfordi vizsgálatra alapozták eredményeiket. Az EPIC-Oxford hosszú távon vizsgálta az alanyok étrendjét és egészségi állapotát.

Az eredmények szerint 2010-re a vegánok körében majdnem kétszer magasabb volt a csípőtörés kockázata, mint a húsfogyasztóknál, míg a vegetáriánusok és a peszketáriánusok - a növények mellett halakat és tengeri állatokat is fogyasztók - esetében nagyjából 25 százalékkal volt magasabb a kockázat. A vegánoknál továbbá magasabb volt a bármilyen egyéb csonttörés kockázata, noha nem kimagaslóan: tíz év alatt ezer emberre vetítve mindössze hússzal több csonttörés volt a vegánok körében, mint a húsevőknél.

Az Oxfordi Egyetem kutatója, Tammy Tong szerint az étrendek elemzése azt mutatta, hogy a húsfogyasztók több kalciumot és fehérjét ettek. A kalcium a csontok fontos összetevője, a protein pedig segítheti a kalcium felszívódását az ételből. A szakember szerint ugyanakkor lehetséges, hogy a vegán étrendet követők kalciumszintje ma már magasabb, mint az 1990-es években, például a növényi alapú tejeknek köszönhetően, erről viszont nem esik szó a tanulmányban.

Borítókép: The New Daily